Auteur Topic: Mobiele antenne ervaringen  (gelezen 12214 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline DonFonzarelli

  • Freelance fotograaf en zorgverlener psychiatrie.
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
  • PA11308
    • Freelance fotograaf
Mobiele antenne ervaringen
« Gepost op: 19 juni 2020, 07:39:05 »
Het is en blijft natuurlijk lastig met die hobby van ons.
Al die verschillende banden tegelijk uitluisteren.
Thuis ben ik er wel uit met mijn Diamond X50.
Mobiel nog niet.
Wat is nou een goeie mobiele antenne voor in mijn geval:
Marifoon
SAR
Hulpdiensten

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2020, 07:57:24 »
Als je tevreden bent met een X50 voor 2 meter en 70 cm zou je voor mobiel ook kunnen volstaan met een dualband antenne. Diamond levert mooie oplossingen hiervoor in verschillende varianten.
Procom heeft ook magneetvoeten met dualbandantenne's in het bereik van 144-174 en 420-470 uit m'n hoofd. Het is maar net wat je wilt.

Offline DonFonzarelli

  • Freelance fotograaf en zorgverlener psychiatrie.
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
  • PA11308
    • Freelance fotograaf
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2020, 09:26:44 »
Zoals ik schreef ben ik met name opzoek naar een goede mobiele ontvangst op een scanner van:
Marifoon
SAR
Hulpdiensten
Dus niet specifiek 2/70, dat gezwam kan ik niet meer horen hahaha

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2020, 09:41:56 »
Zoals ik schreef ben ik met name opzoek naar een goede mobiele ontvangst op een scanner van:
Marifoon
SAR
Hulpdiensten
Dus niet specifiek 2/70, dat gezwam kan ik niet meer horen hahaha

Maar je bent tevreden over je X50 schrijf je. Die is ook enkel voor 2/70. Dat deze antenne ook buiten deze banden goed werkt is alleen maar mooi meegenomen.
Dus, zoals ik al schreef, kan je voor jouw doeleinden prima uit de voeten met een 2/70 antenne voor mobiel gebruik van bijvoorbeeld Diamond. Al deze antenne zullen in het bereik van 118-174 en 400-470 prima presteren.
Ik werk al jaren met zulke antenne's voor diverse doeleinden in het gebied van 118-174 en 400-470 MHz. Zowel basis als mobiel.

Offline DonFonzarelli

  • Freelance fotograaf en zorgverlener psychiatrie.
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
  • PA11308
    • Freelance fotograaf
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2020, 10:13:30 »
Dus welke Diamond adviseer je?
Ik heb nog een Diamond sprietje(45cm) met magneetvoet liggen, maar daar ben ik minder tevreden over.
Advies?

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2020, 10:19:32 »
Dus welke Diamond adviseer je?
Ik heb nog een Diamond sprietje(45cm) met magneetvoet liggen, maar daar ben ik minder tevreden over.
Advies?

Diamond is een optie. Er is veel in die categorie. Kijk eens op https://www.diamondantenna.net/Product_Catalog/mobile.html .
Zelf ben ik zeer tevreden over de JWX raamantenne voor 2/70. Geen magneetvoet dus. Werkt voor mij prima wanneer ik naar de luchtvaart en marifoon luister in de auto.

Wil je echt proberen het maximale uit je ontvangst te halen dan kan je eens kijken voor een Kathrein magneetvoet. Die zijn er alleen niet dualband. Hierbij is het VHF of UHF.
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.jbe.nl/nl/jbe-shops/kathrein-antenne/2746-kathrein-k-51172-510352

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2020, 10:22:04 »
https://www.diamondantenna.net/mr77.html

De antenne in de bovenstaande link werkt goed voor ontvangst wat jij aangeeft.
Kan je "hulpdiensten" iets verder uitleggen zodat we frequenties/banden weten?
Het is ook mogelijk met deze diamond om m af te stellen op 156-162 MHz voor marifoon (inkorten) maar daarmee gaat het UHF gebied ook mee omhoog.
Wat ook kan is de straler uit de diamond voet schroeven en een stuk RVS lasdraad erin zetten en deze afstellen op jouw favo frequentie.
Stel je piekt m op 150 MHz, dan werkt ie ook goed op 450 MHz. Dit is altijd een factor drie. Je gaat van kwart golf naar driekwart golf.
Daarom zijn de amateurbanden niet toevallig gekozen: 145 MHz is midden 2m band en 435 MHz is midden 70cm band.
Antenne afstellen gaat het makkelijkst met een antenne analyser.

Voor het maximale ontvangst (+2dB) kies dan voor een 5/8 golf antenne voor 1 band. Voor marifoon is dat ongeveer 110cm lengte.
Je hebt hiervoor een spriet nodig met veer onderin, de veer heeft ook een electrische functie voor de antenne. Bij de antenne zit een lengtetabel zodat je m kunt afzagen (afstellen) op jouw frequentie.

https://www.jbe.nl/nl/communicatie/mobilofoon-radio-transceivers/antennes-mobile-vhf/2740-kathrein-k-50552041

Deze magneetvoet past erbij:

https://www.jbe.nl/nl/communicatie/antenne-accessoires/voeten/830-midland-bm-120dv-t057



Gr, Sven

Offline DonFonzarelli

  • Freelance fotograaf en zorgverlener psychiatrie.
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 11
  • PA11308
    • Freelance fotograaf
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2020, 10:32:25 »
https://www.diamondantenna.net/mr77.html

De antenne in de bovenstaande link werkt goed voor ontvangst wat jij aangeeft.
Kan je "hulpdiensten" iets verder uitleggen zodat we frequenties/banden weten?
Het is ook mogelijk met deze diamond om m af te stellen op 156-162 MHz voor marifoon (inkorten) maar daarmee gaat het UHF gebied ook mee omhoog.
Wat ook kan is de straler uit de diamond voet schroeven en een stuk RVS lasdraad erin zetten en deze afstellen op jouw favo frequentie.
Stel je piekt m op 150 MHz, dan werkt ie ook goed op 450 MHz. Dit is altijd een factor drie. Je gaat van kwart golf naar driekwart golf.
Daarom zijn de amateurbanden niet toevallig gekozen: 145 MHz is midden 2m band en 435 MHz is midden 70cm band.
Antenne afstellen gaat het makkelijkst met een antenne analyser.

Gr, Sven

Hulpdiensten als Brandweer porto's e.d.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2020, 10:44:18 »
Die zitten rond 450/460.
Ik raad je de diamond dualband magneet antenne aan die je vervolgens afstemt op 150 MHz (marifoon) en 450 MHz BRW porto's.

Zie ook mijn vorige post, staat nog een aanvulling over 5/8 golf antenne. Dit is monoband, geen dual.

Gr, Sven

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2020, 10:57:37 »
Die Kathrein antennes zijn ook wel interessant, ik luister mobiel vooral UHF met de mr77 van Diamond. Een enkelbander van Kathrein heeft een iets betere gain(4dB) dan de Diamond(3.4dB) op de Uhf.
Iemand een idee of de vaste voetjes hetzelfde het zelfde zijn als bij 27mc?
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2020, 11:22:31 »
https://twitter.com/antennaair/status/1269185261637951488?s=21

De tests zijn veelbelovend, zo gauw als hij leverbaar is zal ik hem bestellen en laat ik weten of hij bevalt.

Bert
Never grow up ‼️

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Never grow up ‼️

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 19 juni 2020, 11:27:11 »
En voor het geval je geen Twitter hebt/wil : https://www.airantennas.com/blank
Never grow up ‼️

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2020, 11:39:32 »
Die Kathrein antennes zijn ook wel interessant, ik luister mobiel vooral UHF met de mr77 van Diamond. Een enkelbander van Kathrein heeft een iets betere gain(4dB) dan de Diamond(3.4dB) op de Uhf.
Iemand een idee of de vaste voetjes hetzelfde het zelfde zijn als bij 27mc?

Voordat we langs elkaar gaan praten:
Er is een verschil tussen dBi en dBd. De i is van isotrope straler (losse kwartgolf op grote hoogte). De d is van dipool, 2x een kwartgolf.
2,15 dBi = 0 dBd. De meeste antennemakers gebruiken dBi zodat de getallen lekker hoog zijn. Een kwartgolf is een 0 dBd antenne. De Kathrein die ik beschreef heeft 2 dBd.
Elke 3 dB is een verdubbeling van het signaal oftewel 1 S-punt in signaal.
2dB gain ga je merken in ontvangst die 0,6 dB is wel meetbaar maar niet merkbaar in de praktijk.

De voetjes zijn bijna gelijk aan 27mc. Bij Kathrein blijft de vleugelmoer in de straler zitten en heeft schroefdraad in de voet. Door de vleugelmoer uit de straler te halen kan je m op een andere voet monteren.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobiele antenne ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 19 juni 2020, 11:52:32 »
De i is van isotrope straler (losse kwartgolf op grote hoogte).

Nee, van een puntbron die in alle richtingen even sterk straalt. Het is een theoretisch model, want zo'n antenne bestaat niet in praktijk.

Citaat
Elke 3 dB is een verdubbeling van het signaal oftewel 1 S-punt in signaal.

Een verschil van een S-punt is 6 dB, dus een viervoudige versterking of verzwakking van het signaalvermogen.