Auteur Topic: Welke antenne kiezen ?  (gelezen 4028 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Welke antenne kiezen ?
« Gepost op: 11 mei 2020, 07:37:28 »
Na een tijdje in een huurhuis gewoond te hebben ga ik per September weer naar een koophuis, wat betekend: een antenne op het dak !!
Ik heb de ruimte dus zit te denken om er 2 te plaatsen;

Ik luister het meest luchtvaart, heb nog een Diamond D777 liggen dus die gaat zeker het dak op. Daarnaast luister ik graag marifoon (Rotterdam haven is hemelsbreed 30-40 km, zou ik hier iets van kunnen horen?) en eventuele andere frequentie's zoals bedrijven e.d. dus zit ik meer te denken aan een wat allrounder als 2e antenne. Ik heb nog een hele oude SD1300 liggen, maar lees op het forum ook goed ervaringen met de X50, X200 en X300, al liggen die zoals ik begrijp qua specs en prestatie's wat dichter tegen de D777 aan ? Ook las ik van een forum gebruiker goede ervaringen met een Sirio SD2000N. Wat adviseren jullie ?
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline ACE

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 644
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2020, 08:07:19 »
ik zou als eerste de antennes die ik nog heb, proberen.
misschien eerst even een onderhoudsbeurtje, goede kabel eraan, de hoogte in en luisteren maar.
mocht je iets horen waarvan je denkt: 'dat is echt interessant' dan kun je alsnog besluiten om een antenne aan te schaffen voor die bepaalde frequentie(s).

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2020, 12:22:07 »
ACE thanks voor je reactie; zeker een idee maar gezien ik zelf het dak niet op durf, en op een datum een mannetje heb die ze voor mij installeert wil ik liefst alleen in 1x goed doen. Vandaar hoop ik van te voren een goede keus te maken  ;) :)
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline BZK2 SIGINTSPEC

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2020, 11:49:26 »
De Sirio die je zelf aangaf daar werk ik o.a. mee op 10mtr hoogte.
De D777 heb ik vervangen door deze Sirio Discone.
Resultaten zijn gemiddeld op Zowel de burger and als militaire luchtvaartband 2 tot 3 spunten
beter op de R8600 dan met de D777 .
Wel gebruik ik 15MTR coax van 4.50 de meter.
locatie hier is leiden dat is ong 35km vanaf Rotterdam en Amsterdam en volgens mij krijg ik alles erg goed binnen. De 128.566 knalt hier met 9.10 db de radio uit. Dit geld ook voor Ams tower ground etc.
Mijn omgeving is wel bijzonder voor de stad ik heb in een straal van 250mtr geen bebouwing om mij heen.

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2020, 18:22:13 »
Ok dank voor je reactie !
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2020, 11:36:59 »
Hi Themace

Misschien is het wat om een uitschuif mast te gebruiken.
Ik gebruik er zelf een van 8m , die door het dakraam gaat.
Ik heb ook zelf een voetje gemaakt waar de steel precies inpast , rvs plaatje van 22x22 cm en een pijp van rond 50mm en ca 17cm hoog er op gelast
dit alles op een straattegel van 30x30 geboord
Als antenne gebruik ik een Diamand vx30n , die door het gebrek aan radialen zo door het dakraam kan.
Het uitschuiven gaat echt simpel en je zal zien dat hoogte heel veel uitmaakt.
Bij veel wind schuif je hem gewoon wat in.
Ideaal ook voor het testen van antennes voor dat je een definitieve opstelling kiest.
Hier de link waar ik deze heb gekocht :
https://www.marketonweb.nl/uitschuifbare-telescopische-stelen-in-verschillende-maten
Succes er mee!
PS Het lukt mij niet om foto's toe te voegen :(
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2020, 16:30:02 »

Offline Able Archer83

  • Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 231
  • You don have to scream i can hear you very well !!
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2020, 16:57:29 »
Ik heb zelf een sirio 2000 N ik ben wel te vrede, laatst zat ik te luisteren naar een militaire oefening in België pampa range en kom aardig mee genieten
Regelmatig hoor ik Engelse toestellen in de mach loop .

Voor de euro's die ik er voor betaald heb is het een kei van een antenne.

Offline themace

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2020, 14:59:38 »
Excuus voor de late reactie, wat druk gehad :)

Schuifmast om te testen is een idee, maar dan moet je toch de antenne hebben om het te testen. Oftewel, kopen. De opstelling is het probleem niet, meer dan voldoende plek om iets te plaatsen. Toch bedankt voor de tip, kan wellicht later nog van pas komen

Mystic star, ik weet niet vanaf waar je geluisterd hebt dus kan niet beoordelen of dat dan goed is of niet :)
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
SD-1300
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #9 Gepost op: 3 juli 2020, 17:06:46 »
Net als ACE al zei , eenvoudig de antenne er aan (ik heb heb Diamond vx30 en vx50 zonder radialen zodat ie door het dakraam kan) en de hoogte in en evt testen.
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2020, 07:37:33 »
Net als ACE al zei , eenvoudig de antenne er aan (ik heb heb Diamond vx30 en vx50 zonder radialen zodat ie door het dakraam kan) en de hoogte in en evt testen.

Nu ik dit lees Rob over je antennes zonder radialen , de x30 en x50 hebben wel radialen , als je nu de radialen er niet aan zou doen , heeft dit grote invloed op de ontvangst ?

Offline PE2ROB

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 68
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #11 Gepost op: 4 juli 2020, 13:45:14 »
Gerrit63

In jou geval is dit eenvoudig te testen indien je antenne niet op een moeilijke plek zit, gewoon er afhalen en het verschil in ontvangst meten
of de karaktereigenschappen met een antenneanalyzer (Ali..) bekijken (impendantie,swr ed) ,leuk om eens te proberen.
Voor ontvangst zal dit theoretisch ook uit moeten maken maar ik betwijfel of dit merkbaar is
Voor zenden is dit wel belangrijk om een tegen capaciteit te hebben om een goede SWR verhouding te kunnen krijgen.
De vx30n en vx50n zijn zonder radialen ontworpen en hebben een SWR beter dan 1.5 wat met zenden wel belangrijk is!
Omdat ik zelf geen type met radialen heb kan ik je helaas het verschil in de praktijk niet vertellen.
Hier wat plaatjes van de schuifmast door het zolderraam met voet.
Hij kan ca 8,m de hoogte in , erg simpel en ideaal voor bijv het testen van antennes!
73 Rob PE2ROB
ICOM R7000 - ICOM R8600 - UBC125XLT - SD200E - SDS200E - SDS100E - AOR AR DV1 - AOR AR DV10 - SDRPLAY DX - VX30N - VX50N

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Welke antenne kiezen ?
« Reactie #12 Gepost op: 4 juli 2020, 18:24:29 »
Gerrit63

In jou geval is dit eenvoudig te testen indien je antenne niet op een moeilijke plek zit, gewoon er afhalen en het verschil in ontvangst meten
of de karaktereigenschappen met een antenneanalyzer (Ali..) bekijken (impendantie,swr ed) ,leuk om eens te proberen.
Voor ontvangst zal dit theoretisch ook uit moeten maken maar ik betwijfel of dit merkbaar is
Voor zenden is dit wel belangrijk om een tegen capaciteit te hebben om een goede SWR verhouding te kunnen krijgen.
De vx30n en vx50n zijn zonder radialen ontworpen en hebben een SWR beter dan 1.5 wat met zenden wel belangrijk is!
Omdat ik zelf geen type met radialen heb kan ik je helaas het verschil in de praktijk niet vertellen.
Hier wat plaatjes van de schuifmast door het zolderraam met voet.
Hij kan ca 8,m de hoogte in , erg simpel en ideaal voor bijv het testen van antennes!

Rob bedankt voor je uitgebreide antwoordt , het is duidelijk het verhaal.
Het gaat alleen om te luisteren , zenden is niet van toepassing .

Ik moet nog een beugel aan de muur maken om antennes te plaatsen.
Ik ga zeker testen met de antenne .
mooie foto's ook en heel handig .


Ps zat jij een aantal jaren geleden op de almere repeater ? je call komt zo bekend voor .

bedankt nog voor je info Rob.