Auteur Topic: Programmeren DMR apparatuur  (gelezen 13557 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Canoncamera

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Programmeren DMR apparatuur
« Gepost op: 28 juni 2017, 16:44:12 »
Frequentie   Slot      (colorcode)DCC    R ID       TG          Info
UHF

460.4875       1            DCC 7                        9100          Bedrijfspolitie / bewaking UMCG
                      2            DCC 7                        9200          TD/heli kanaal  UMCG
                      2            DCC 7                        9210          id 206 UMCG td test.
                      2                                                207          ?
461.3500       ,                   ,,                           ,,,             Hetzelfde als hierboven , doorgekoppeld relais

467.3100       1            DCC 5                             1          meldkamer id:100 mogelijk UMCG/Martini nog niet duidelijk.
                      2                

469.4500       1            DCC 3               19          1         niet bekend
469.4500       1            DCC 2                        9500        BHV kanaal UMCG en heli

469.4700       1            DCC 2                        9500        BHV kanaal UMCG en heli
469.5500       1            DCC 4                        9500        BHV kanaal UMCG en heli

460.5500                     DCC 9                        ----        
460.5500       1            DCC 4                        9500        BHV kanaal UMCG en heli

465.0000                     DCC 6

460.3250       1            DCC 6                        10          Bedrijf onbekend melden stroomstoring dag en nacht
460.3250       2            DCC 6                        30          bedrijf veel actief water / gas / electra geen idee nog

id nummers vanaf 102 en hoger lijken erop voor bedrijfspolitie waarbij 101 veelvuldig meldkamer wordt genoemd, weekend lijkt de meldkamer ook 16448250 te gebruiken samen met 101.
Nummers met 202,,203 ect zijn TD UMCG maar goed dit is puur een idee door wat ik beluisterd heb de laatste tijden, kan dus allemaal nog anders worden/ zijn.

Hallo forumleden,

Ik lees vaak in het scannerforum.
Heb soms ook een vraag, dus bij deze stel ik hem even.

Ik zie veel DMR frequentie's die zijn gevonden van het UMCG in Groningen.
Ik ben soms in Groningen en zou de DMR willen ontvangen van het UMCG.
Heb ze in mijn MD-380 gezet, maar zie ook TG (Talkgroep nummers) staan.
Moet je om te luisteren dan ook de (zie mijn screendump) TG (voorbeeld 460.4875  TS  1     DCC 7   TG   9100   Bedrijfspolitie / bewaking UMCG) ingevuld worden bij de Channels Information ?

Of kun je die TG (Group list) vakje gewoon weglaten en dan hoor je meerdere gebruikers op die frequentie die gebruik maken van dezelfde DCC en TS ? Is een TG een soort naam voor een groep gebruikers die in die groep met elkaar praten waar je alleen die dan volgt om te beluisteren.

In de codeplug van de 70 cm DMR Zendamateurs frequenties zie ik wel TG Talkgroepen staan. Ik neem aan dat het daar zeker nodig is om al die groepen uit elkaar te houden.

Ben op DMR gebied dus een beginneling. Ben al aardig op dreef over hoe het werkt, maar meer kennis opdoen is altijd goed.

Vr Gr.

Canoncamera

https://preview.ibb.co/jXHYsk/Grouplist_TG_vraag.jpg

Offline Canoncamera

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2017, 19:39:23 »
Hallo Leden,

Niemand die mij hier een uitleg of antwoord op kan geven over TG (Talk Group).
Bij het in programmeren is er dan een TG noodzakelijk om via DMR spraak mee te kunnen luisteren ?
Of als je de Frequentie + CC en Slot er alleen in hebt gezet, is dat dan al voldoende ?

Dank alvast.

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2017, 20:00:59 »
De Talkgroup is een gespreksgroep, meerdere gespreksgroepen zijn op dezelfde frequentie en het zelfde tijdslot mogelijk. Of jij dat in moet voeren in je MD 380 heb ik geen idee van. Check de handleiding of gewoon proberen als je bij het UMCG bent. Of misschien heb je een ander DMR net bij je in de buurt om te proberen. Ik gebruik een scanner met DSD+ of mijn 3600xlt scanner, bij beide hoeft het niet.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline Canoncamera

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2017, 23:26:54 »
Hallo Centrum,

Duidelijk, het meeste is mij nu wel al bekend en ben wat wijzer geworden over het instellen.
Het antwoord op de vraag over de TG Talkgroup daar was ik benieuwd naar. Zoals verteld alles van UMCG geprogrammeerd maar zonder een TG. Van de week naar Groningen en dan even het uitproberen. Nee geen DMR net bij mij in de buurt, ook niks te vinden over DMR signalen van bijvoorbeeld bedrijven hier die op DMR werken. In de grote steden daar zit er al veel. Vorige week kon ik in Tynaarlo wel de DMR repeater PI1DRA van Drachten ontvangen, uiteraard wel met een Talkgroup.

Mijn dank
CanonCamera

De Talkgroup is een gespreksgroep, meerdere gespreksgroepen zijn op dezelfde frequentie en het zelfde tijdslot mogelijk. Of jij dat in moet voeren in je MD 380 heb ik geen idee van. Check de handleiding of gewoon proberen als je bij het UMCG bent. Of misschien heb je een ander DMR net bij je in de buurt om te proberen. Ik gebruik een scanner met DSD+ of mijn 3600xlt scanner, bij beide hoeft het niet.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2017, 06:06:50 »
Normaal gesproken moet je in DMR porto's gewoon de TG's programmeren. Veel porto's hebben wel de mogelijkheid om meerdere TG's in een RX Grouplist te zetten, zodat je meerdere (meestal max 32) TG's op 1 kanaal kunt ontvangen. Bij Hytera zelfs op beide timeslots, bij chinese porto's vaak maar op 1 tegelijk, dus heb je 2 kanalen nodig (voor elk timeslot eentje).

Mijn nieuwe Retevis RT82 porto kan trouwens in de Monitor stand beide timeslots ontvangen en laat dan gewoon alle verkeer horen (en zien). Werk waarschijnlijk niet tijdens scannen, dus is alleen geschikt voor handmatig luisteren. Maar wel handig!
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Canoncamera

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2017, 23:13:20 »
Elsinga,

Maandag in Groningen geweest met de ingestelde DMR frequenties en dan zonder de TG's
Op de analoge scanner op de betreffende frequenties het DMR signaal goed hoorbaar.
In de MD 380 tijdens de scan modes gaf het rode ledje wel de groene kleur tijdens ontvangst.
Maar geen spraak te horen en display ging niet aan tijdens het ontvangst.

(voorbeeld 460.4875  TS  1     DCC 7   TG   9100   Bedrijfspolitie / bewaking UMCG)

Blijkt dus dat een TG wel degelijk noodzakelijk is. Zal die gaan aanmaken en toevoegen zoals het zou moeten.
Volgende keer nogmaals in Groningen testen.

En dank voor de tips over, "mogelijkheid om meerdere TG's in een RX Grouplist te zetten, zodat je meerdere (meestal max 32) TG's op 1 kanaal kunt ontvangen".
Zo'n instelling ben ik tegengekomen volgens mij.

Gr,
CanonCamera

Offline hobbykast

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
    • Luchtvaart online
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2017, 17:28:45 »
Citaat
Maandag in Groningen geweest met de ingestelde DMR frequenties en dan zonder de TG's
Op de analoge scanner op de betreffende frequenties het DMR signaal goed hoorbaar.
In de MD 380 tijdens de scan modes gaf het rode ledje wel de groene kleur tijdens ontvangst.
Maar geen spraak te horen en display ging niet aan tijdens het ontvangst.

(voorbeeld 460.4875  TS  1     DCC 7   TG   9100   Bedrijfspolitie / bewaking UMCG)

Blijkt dus dat een TG wel degelijk noodzakelijk is. Zal die gaan aanmaken en toevoegen zoals het zou moeten.
Volgende keer nogmaals in Groningen testen.

En dank voor de tips over, "mogelijkheid om meerdere TG's in een RX Grouplist te zetten, zodat je meerdere (meestal max 32) TG's op 1 kanaal kunt ontvangen".
Zo'n instelling ben ik tegengekomen volgens mij.

Gr,
CanonCamera

Ben heel erg benieuwd of je de volgende keer in Groningen met de MD 380 wel ontvangst heb met de juiste instelling.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2017, 19:05:46 »
Als je een md380 hebt kan je de alternatieve firmware installeren, dan heb je de optie promescious mode en die laat wel alle tg's  horen.

Offline Canoncamera

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 35
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2017, 21:17:15 »
Hoi Hans013,

Ja vd week er op gezet de MD380Tools flash. Heb die extra optie's in die extra menu bekeken en moet verder de functie's daarvan nog goed doornemen. Uiteraard had ik die promescious mode zien staan en gelezen wat die doet.
Lijkt mij een mooie uitkomst om zo de TG's te horen op dezelfde frequentie, CC, TS.
Ben benieuwd, zit nog wel met de logica van al dat instellen in de knoop.
De basis van begin tot eind van een DMR kanaal instellen moet ik nog door hebben.
Stap 1, stap 2, stap 3 enz....... :-(
Analoog is kinderspel :-)

Maar wij experimenteren door.
Bedankt voor de info

CanonCamera

Als je een md380 hebt kan je de alternatieve firmware installeren, dan heb je de optie promescious mode en die laat wel alle tg's  horen.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2017, 08:59:59 »
Normaal gesproken moet je in DMR porto's gewoon de TG's programmeren. Veel porto's hebben wel de mogelijkheid om meerdere TG's in een RX Grouplist te zetten, zodat je meerdere (meestal max 32) TG's op 1 kanaal kunt ontvangen. Bij Hytera zelfs op beide timeslots, bij chinese porto's vaak maar op 1 tegelijk, dus heb je 2 kanalen nodig (voor elk timeslot eentje).

Mijn nieuwe Retevis RT82 porto kan trouwens in de Monitor stand beide timeslots ontvangen en laat dan gewoon alle verkeer horen (en zien). Werk waarschijnlijk niet tijdens scannen, dus is alleen geschikt voor handmatig luisteren. Maar wel handig!

Is dat een speciale functie op die porto? en wat moet je dan programmeren in dmr,alleen de frequentie?
Ik vind dit wel een handige porto voor onderweg om nieuwe dingen op te pikken.
Hoor graag van je Elsinga.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2017, 05:53:02 »
Je programmeert altijd (of je nu de RT82 Monitor gebruikt of de MD380/390 promiscuous mode) alle zaken in de porto: frequentie, Timeslot, Talkgroup en eventueel RX Group.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2017, 07:06:23 »
Dat is duidelijk dat je er alles in zet.  vb 469.200  TS 1  CC 1  TG 3
Maar nu zit een andere gebruiker op de zelfde freq, maar met andere waardes, dus je hoort deze gebruiker niet.

Komt nu pas die functie in beeld? dat je de waardes ziet in je scherm?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2017, 07:59:23 »
Klopt, pas als je wat ontvangt in de Monitor stand (RT82) of in Promiscuous mode (MD380/390) zie je de andere waarden.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Programmeren DMR apparatuur
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2017, 07:48:21 »
Dan is een en ander nu duidelijk Elsinga, maar of dit handig is in onbekend gebied, dat moet ik nog bekijken.