Auteur Topic: Memory loss bij diverse basisscanners  (gelezen 1201 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Thom

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Memory loss bij diverse basisscanners
« Gepost op: 24 november 2009, 14:29:44 »
Ik heb nog enkele basisscanners staan met hetzelfde probleem: direct verlies van het geheugen zodra de AC-spanning (stekker of adapter) wordt weggehaald. Er is dus een condensator kapot. En die wil ik graag vervangen zodat de scanner weer bruikbaar wordt.

Eerste vraag: wie kan mij aanwijzen welke condensator verantwoordelijk is voor het (tijdelijk) vasthouden van het geheugen bij een UBC 142? Foto met cirkel eromheen? Andere beschrijving? Dan weet ik wat ik moet vervangen.

Andere types volgen later.

Alvast bedankt!!!

Thom

Offline tinuske

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 172
Re: Memory loss bij diverse basisscanners
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2009, 13:54:07 »
weet je zeker dat het een condensator probleem is en niet een back-up batterij?


Grt Tinuske
vanuit een warme luchtballon zie je meer

commtel213  commtel205

Offline Thom

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Memory loss bij diverse basisscanners
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2009, 16:25:38 »
Nou ja, ik ben niet zo heel technisch, maar weet wél dat voor dergelijke zaken vaak condensatoren op de printplaat werden gebruikt. Die hielden nog enige tijd wat spanning vast om het geheugen niet direct te verliezen. De ene scanner slechts een uur, de andere scanner wel tot dagen. En types als de UBC 855 en 860 voor altijd.

Er zijn scanners met een ingebouwde geheugenchip, maar ik heb ook wel types scanner zoals de PRO 2021, 2005, 2006 enz. waarvan ik weet dat ze het geheugen op een 9 Volt blokbatterij vasthouden. Maar dat is bij deze types niet aan de orde. Kan het dan zijn dat het geheugen wordt vastgehouden met een back-up batterijtje op de printplaat? Dan zou ik graag weten waar dat zit en hoe het eruit ziet.

Mijn doel is natuurlijk gewoon de (tijdelijke) back-up functie weer aan de praat te krijgen. Bij de minste spanningsdip is het nu allemaal meteen gewist. Dat heb ik bij een PRO 57, een PRO 58, een Commtel 101 en een UBC 142.

Wie kan me helpen?

Thom