Auteur Topic: Slecht bereik USB Flexbox.  (gelezen 13490 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Slecht bereik USB Flexbox.
« Gepost op: 24 september 2011, 23:07:52 »
Beste mensen,

Ik lees hier vaak en graag mee, maar heb eigenlijk nog nooit gepost. Een aantal maal getracht een account aan te maken, maar ergens liep dat niet lekker. Nu is het ineens wel gelukt, en ik heb eigenlijk een vraagje :)

Heel lang heb ik een wat oudere scanner gehad met een discriminator uitgang waarmee ik graag wat rond scande. Voor de ontvangst van P2000 berichten heb ik een Jupiter v9.1 liggen, en had ik de scanner soms op de 169.6500Mhz met PDW aan. Helaas is de scanner overleden.

Na het overlijden van die apparaat heb ik nooit de zin gehad om een nieuwe te bestellen, en de lol was toch al veel van de hobby af door het digitaal gaan van veel bedrijven. Een nieuwe scanner heb ik dan ook nog niet aangeschaft,. Nu, twee jaar verder heb ik wel een P2000 Flexboxje USB aangeschaft bij Firecom. Gewoon, voor de lol, om soms eens te kunnen meelezen. Enkel voor mezelf, prive. Prachtig apparaatje. Dagelijks zit ik op het Arenapark in Hilversum, waar ik 100% pak in PDW, en ook in de trein lukt met dat nagenoeg overal. Maar thuis met de Flexbox om de een of andere reden niet. En ik kan niet vinden waarom.

Wel is het zo dat er de nodige apparatuur hier thuis staat. Alleen al 5 PC-schermen ( Samsung 244t's ), twee Mac's, meestal een MacBook Pro, een verdieping lager een Airport Extreme en onder het bureau een Linksys WRT320n router  met DD-WRT. Daarnaast nog wat audio-apparatuur.

Zijn er forummers hier die misschien een idee hebben wat de storing zou kunnen veroorzaken? De C2000/P2000-mast staat hier ongeveer 500 meter vandaan. Helaas geen zicht erop, maar een paar boompjes en huizen zijn de enige blokkade. Naast de mast staan wel van 3 telco's UMTS en GSM sites. Met de pager heb ik ook nagenoeg nooit signaal-problemen. Het standaard antennetje zit er aan. Een stuk koperdraad maakt echter geen verschil, al zal dat ook wel niet horen  :-[

We hebben het dan overigens niet over 97/98%, maar op dit moment 71%, gemiddeld 88%. Ik merk dan ook de nodige call's te missen in PDW, terwijl de pager mij met grof geweld iets probeert de vertellen.

Meteen ook mijn excuses als dit bericht in het verkeerde forum staat. Ik kon niet goed kiezen.

Alvast dank.

Linkforsoad.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2011, 08:52:28 »
1) Probeer de setup eens buiten of in een andere kamer, wanneer dat wel werkt weet je dat de omliggende apparatuur de oorzaak is.
Die één voor één wegnemen, totdat de ontvangst goed is.

2) 500 Meter van de mast is erg bij. Je ontvanger kan overstuurd zijn, of je zit net in het blinde zend gedeelte.
Ga eens een kilometer verder, en test dan nog eens.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2011, 10:25:31 »
De lokale storing opgewekt door de aanwezige PC`s, kabels enz zal met grote waarschijnlijkheid de boosdoener zijn. Stuk voor stuk uitschakelen en monitoren op de ontvangstkwaliteit. PC`s niet in slaapstand, maar echt 100% uit, desnoods de connector uit de contactdoos van de 230V halen. Door deze systematische methode moet er iets te vinden zijn. Ook geen draadloos netwerk met aansturing over het lichtnet (PLC)? Ook daar is al menige vloek over uitgesproken. Op 500 meter afstand van een rondstraler in de mast zou je al uit de dodehoek onder de antenne zelf moeten zijn. Oversturing is met een kleine antenne nauwelijks mogelijk. Met een buitenantenne wel. Met een scanner of andere goede ontvanger afgestemd op 169.650 MHz kan je ook horen of de ontvangst op die frequentie niet verstoord wordt. In een aantal gevallen is een semafoonzender op 169.750 MHz een storingsbron, maar dan moet je wel binnen een paar honderd meter van de mast wonen. Als die flexbox op een laptop kan werken, kan je je hele huis ook groep voor groep spanningsloos zeten. Zit er een storing in je huis en die is dan ineens weg, dan moet die uit een toestel komen wat op de laatst uitgezette elektragroep is aangesloten. De storing kan ook nog bij buren opgewekt worden, maar eerst in je eigen huis een onderzoek doen en dan kan je altijd nog verder zien. Het snelste werkt het als je met 2 man bent. De ene kijkt op het scherm en de andere zet de groepen 1 voor 1 uit. Je kan n.l. je koelkast of vriezer niet te lang zonder spanning zetten.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2011, 12:42:25 »
Dag heren,

Hartelijk dank voor de tips. Rond half 5 zou ik de MacBook weer klaar moeten hebben, dus dan zal ik eens een rondje door de tuin doen. Mooi druk tijdstip om te gaan testen  ;D Ik heb een groot deel van het huis al gehad, inclusief de zolder, maar heb nergens echt verbetering gemerkt. Soms een enkele keer op zolder pik je de 100%, maar die kan een minuut later ineens weer 80% zijn. Heel typisch.

De dode hoek of een overstuurt signaal kan ik me eigenlijk niet voorstellen, maar ik zal de laptop eens in de auto mikken en een rondje gaan doen. Dan weten we het snel genoeg :)

Groet.

Offline Rene

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 276
  • Groningen
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2011, 22:23:26 »
Wat ik hier zelf heb ondervonden is dat wanneer je een goedkope netwerkkabel van wibra, action en al dat soort winkels koopt,
aanzienlijk meer storing veroorzaakt. Ik had even snel een kabeltje nodig zodoende.
Ik kwam hier achter omdat in één van pc's een tv kaart zit en op een ander pc die iets verderop stond (oud model amd1000),
waarmee ik alleen mail lees en schrijf, mijn mail ging ophalen en zag een vette storing op één van de zenders.
En Cat6 zegt mij ook niets, want heb nu Cat5 dubbel geïsoleerd en is stukken beter.
Zo te lezen zijn je mac laptop(s) en desktop computer, monitor toch niet zo oud dat ze zouden moeten storen.
Oude computers en crt monitoren willen wel eens behoorlijk storen

Is die antenneconnector wel goed? dat die misschien sluiting veroorzaakt?

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2011, 22:37:55 »
Ha Rene, Dag Heren,

Zoals gezegd vandaag de nodige tests kunnen doen. Een wandeling de tuin en de straat op leveren niet meer dan 94% signaal op. Heel typisch... Heel misschien dat ik toch in de richting overstuurt/dode hoek-signaal moet denken, aangezien het verder het dorp uit wel 100% wordt...... Het dorp in heb ik niet kunnen testen.



(Dit is dus het ritje wat het signaal maakt, maar dan natuurlijk netjes door de lucht, niet via de weg. ;] )

@Rene:

Dat ken ik inderdaad. Ik koop mijn spullen daar echter niet. We hebben dat niet eens in Heino! Enkel een Action, en daar ben ik geen klant.

Vwb de antenne connector, ik heb er een andere antenne op geknoopt, en dat maakt geen verschil. We spreken dan over krap 1% verbetering, aangezien het een wat grotere, dikkere spriet is.

Toen ik dit topic opende was ik in de veronderstelling dat het vast ergens mijn schuld in huis was, maar ik begin er toch mijn twijfels bij te krijgen. Misschien dat ik binnenkort toch wel weer eens een Bearcat'je aanschaf, meteen een goed testmiddel ;-)

Dank voor de moeite!

Gegroet.

==========
EDIT

Een semafoonzender op de 169.750 zeg je? Wordt die door een grote aanbieder gebruikt? Heel misschien de KPN?? Want er staat een enorme zendmast van KPN hier met de nodige GSM en UMTS-sites, maar voor zover ik weet zitten daar geen andere telco's in, maar wel veel meer materieel dan GSM en UMTS-sites. Zou daar een boosdoener kunnen hangen? Deze mast moet namelijk een belangrijk deel van onze omgeving van signaal voorzien. Zou er misschien KPN's ERMES-netwerk in kunnen hangen?

Wat mij opviel is dat als ik met de Flexbox eraan PDW even op alleen POCSAG decoding zet, dan komen er de nodige berichten door, en zie je dat de titel-bar vaak uitslaat alsof er wat binnen komt. Zou dit gewoon met P2000/FLEX-verhaal kunnen zijn wat veel lijkt op POCSAG, of misschien iets hier wat inderdaad stoort?

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2011, 22:59:09 »
Huh? Jammer, kan ineens m'n bericht niet editten. Wou toevoegen:

Voor zover ik kan zien lijkt het overigens ook geen 'normale' C2000 mast te zijn, aangezien de twee lagere sprieten er heel anders uit zien dan een normale opstelling zoals we bijvoorbeeld in Zwollen en Hilversum hebben. Al zal de P2000-spriet in het midden daar wel los van staan. Of zal ik er een fototje van maken morgen, fiets er immers elke dag langs, en de camera zit altijd in de tas...

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2011, 08:39:57 »
En Cat6 zegt mij ook niets, want heb nu Cat5 dubbel geïsoleerd en is stukken beter.

Dan moet je geen UTP maar FTP of STP nemen. Toch geloof ik niet zonder meer dat zo'n kabel voor flinke storing kan zorgen. Ik vind het een raar verhaal zelfs.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2011, 08:47:02 »
En Cat6 zegt mij ook niets, want heb nu Cat5 dubbel geïsoleerd en is stukken beter.

Dan moet je geen UTP maar FTP of STP nemen. Toch geloof ik niet zonder meer dat zo'n kabel voor flinke storing kan zorgen. Ik vind het een raar verhaal zelfs.

Wat is een raar verhaal? Iets in mijn bericht wat je niet snapt, of bij Rene?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2011, 09:28:38 »
Je moet proberen om de frequentie van P2000 hoorbaar te maken op een goede ontvanger.
Dat geeft je ware info of er echt storing terplekke is of te weinig signaal. Van een zendmast is de antenne boven in de top die van P2000. Nu moet ik er wel bij aantekenen dat niet elke mast voor C2000 ook een zendmast voor P2000 is. Is die antenne aanwezig, dan mag je aannemen van wel.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2011, 10:52:25 »
Huh? Jammer, kan ineens m'n bericht niet editten. Wou toevoegen:

Voor zover ik kan zien lijkt het overigens ook geen 'normale' C2000 mast te zijn, aangezien de twee lagere sprieten er heel anders uit zien dan een normale opstelling zoals we bijvoorbeeld in Zwollen en Hilversum hebben. Al zal de P2000-spriet in het midden daar wel los van staan. Of zal ik er een fototje van maken morgen, fiets er immers elke dag langs, en de camera zit altijd in de tas...

Je kunt in het antenne register kijken wat voor mast het is.
Ermes kan i.d.d. behoorlijk lelijk doen, is een keihard signaal.
Oversturing en een blinde hoek houd ik ook nog steeds als optie open.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2011, 22:09:23 »
In Heino staat bij de Canadastraat een zendmast met 169.750 MHz en 172.450 MHz semafoonzenders.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2011, 01:07:33 »
In Heino staat bij de Canadastraat een zendmast met 169.750 MHz en 172.450 MHz semafoonzenders.

Ha Leen,

Dat is inderdaad de mast waar ik op doelde! Eentje van de KPN inderdaad, want voor de rest staat alles bovenop de oude melkfabriek hierachter, en staan er een paar grote buitenaf.



Is het mogelijk dat ik hier last van heb? Het is wel zo dat ik op de Jupiter soms ook wat vage berichten door krijg (met zo'n storing-plaatje), maar wel minder vaak. Al gaat dat ding natuurlijk ook veel minder vaak.

Vandaag even gekeken. Er zit inderdaad een P2000-spriet bovenop.

http://linkforsoad.nl/imgupload/c2000-mast-molenweg.jpg
(Sorry, BlackBerry's maken slechte foto's en de accu van de Nikon was leeg)

In de Flexbox zit overigens wel een monitor-speakertje. Ik heb vandaag in Hilversum eens even zitten luisteren, en hier in Heino. Het is waar, in Hilversum komt er een veel schoner, helderder signaal door. Hier zitter er de nodige haperingen en andere gekke geluiden in. Er komt inderdaad iets door het signaal heen zetten, maar ik heb te weinig kennis van zaken om dit te kunnen verklaren.

Leen, waar heb je die informatie over de antenne in de Canadastraat eigenlijk vandaan? Ik wordt van de website van het AT namelijk niet heel veel wijzer helaas.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2011, 05:59:38 »
Je gaat naar www.antenneregister.nl. Vervolgens zie je rechts een vakje met het woord antenneregister. Klik daarop. Dan zie je een kaart. Door op het plusje boven de kaart te tikken en dan vervolgens op je woonplaats kan je stapsgewijs inzomen. Uitvergroot zie je een mast bij dat adres staan met een rose driehoek. Dat zijn zendstations voor semafoon, mobilofoon etc. Tik op de i van info en dan op het rose driekhoekje. Je krijgt dan een scherm met gegevens en de tekst detail. Als je daarop klikt hebt je de uitgebreide info. Groen driehoekjes zijn zendamateurs. Blauw is UMTS en zwart is GSM.
Rood zijn straalzenders. Dat hebben die andere antennemasten in je dorp.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Slecht bereik USB Flexbox.
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2011, 06:15:21 »
De slechtere ontvangstresultaten in Heino kan je rustig aan die zendmast van KPN toeschrijven.
Dat is een beresterk signaal slechts 100 kHz van de P2000 frequentie verwijderd. In de diverse Apollopagers zijn filters in de ontvanger gebruikt die een sterke onderdrukking van naastgelegen frequenties geven en daarom werken die wel goed, maar soms wil ook daar een bericht verminkt doorkomen. Verder van die mast, moet je minder problemen krijgen. Denk niet dat je persee slecht materiaal hebt, want bepaalde lichtkranten bij kazerne`s in gebruik kunnen ook niet tegen sterke signalen en moet ik temperen. Als die flexbox met een metalen kast is uitgerust, kan je proberen een verzwakker tussen de antennespriet en de antenneaansluiting op de kast te zetten. Meestal zijn er dan minder of geen problemen meer. Je zou zelfs kunnen proberen zonder een antennespriet op de kast, want je zit zowat naast de zenders, de ene die je wilt hebben en de andere die stoort....`T is een bizarre situatie.