Auteur Topic: Drie discriminators?  (gelezen 3179 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Toontje

  • Gast
Drie discriminators?
« Gepost op: 29 november 2003, 11:18:44 »
Ik weet niet goed in welk forum ik dit bericht eigenlijk moet plaatsen, vandaar maar hier. Moderator, verplaats het bericht maar indien noodzakelijk.

Ik heb een discriminator uitgang op mijn UBC9000XLT gemaakt. Werkt prima. Nu wil ik ACARS gaan lezen en heb geleerd dat de discriminator uitgang die ik gemaakt heb alleen voor NFM is. ACARS gebruikt AM.

Twee vragen:
- Heeft het zin om ook een AM discriminator uitgang te maken (indien überhaupt mogelijk)? En een WFM?
- Is het mogelijk om al deze uitgangen op één connector te laten samen komen? Met diodes in de kabel misschien?

Dit bericht staat overigens los van het feit dat ACARS prima via de geluidskaart werkt (en ik nu dus PocSag én ACARS tegelijk kan coderen).

Ton.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Drie discriminators?
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2003, 12:04:22 »
Citaat van: "Toontje"
Ik heb een discriminator uitgang op mijn UBC9000XLT gemaakt. Werkt prima. Nu wil ik ACARS gaan lezen en heb geleerd dat de discriminator uitgang die ik gemaakt heb alleen voor NFM is. ACARS gebruikt AM.

Twee vragen:
- Heeft het zin om ook een AM discriminator uitgang te maken (indien überhaupt mogelijk)? En een WFM?

Ja, dat kan inderdaad, en ik denk zeker dat dat zin heeft: daar vind je het ongefilterde signaal. Overigens is een discriminator een FM-detector. Voor AM heet zo'n uitgang een detectoruitgang.

Citaat van: "Toontje"
- Is het mogelijk om al deze uitgangen op één connector te laten samen komen? Met diodes in de kabel misschien?
werkt (en ik nu dus PocSag én ACARS tegelijk kan coderen).

Dat zou kunnen met een electronische schakelaar, bijvoorbeeld een CMOS-IC 4066. Ik weet niet of de AM-detector uitgeschakeld is bij NFM-ontvangst. Als dat wel zo is, zou je de drie uitgangen probleemloos aan elkaar moeten kunnnen knopen (mits je beveiligingsweerstanden toepast).

Groeten,
Rene

Toontje

  • Gast
Re: Drie discriminators?
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2003, 12:22:44 »
Citaat
Als dat wel zo is, zou je de drie uitgangen probleemloos aan elkaar moeten kunnnen knopen (mits je beveiligingsweerstanden toepast).

Eeehhhmm, dan zou JIJ de drie uitgangen aan elkaar kunne knopen. Ik kan nog geen schroevendraaier vast houden.

Ideetje voor Hamcomm V2?

Ton.