Auteur Topic: 166.970  (gelezen 4204 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
166.970
« Gepost op: 30 juli 2006, 20:49:02 »
Op de 166.970 Mhz staat hier BW Genk. De voorbije 14 dagen hebben die een nieuwe oproeping of zoiets voor de ambulance in gebruik genomen? Je hoort eerst een polyfone toon (zoals een polyfone toon op een GSM) en daarna een bericht op band met daarop een mannenstem die zegt "ambulance . . . ambulance" of een ander bericht en dan opnieuw deze polyfone toon ter afsluiting. En even later hoor je dan ook de vertrekkende ziekenwagen die zich aanmeldt bij de dienst 100.
Ik weet dat BW Genk als iets getest heeft met ASTRID pagers maar is er iemand die iets meer weet van dit oproepsysteem. Er zullen toch nog wel mensen zijn die dit al gehoord hebben? En het voorbije jaar heb ik dit nog nooit gehoord. Enkel de voorbije 14 dagen.
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

AlfA145

  • Gast
Re: 166.970
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2006, 20:54:57 »
Klopt hier hoor ik net 't zelfde, lijkt me een soort ge-automatiseerde meldingen.
Ik weet dat er enkele testen zijn geweest met ASTRID, maar zover ik weet wordt het nog niet gebruikt.
Wat ik wel vreemd vind, is dat ik voor de rest bijna geen spraak meer hoor op dit kanaal.

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 643
Re: 166.970
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2006, 16:29:29 »
Toch wel. Met het onweer van zaterdag was er redelijk radioverkeer. Als is het wel wat minder dan in Hasselt op de 166.15 . Die oproeping voor de ambulance is wel leuk ja. eerst de gekende piepjes en dan een soort tatata orkest geluid gevolgd door "Ambulance.....Ambulance"

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: 166.970
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2006, 19:40:22 »
Dit bericht heb ik ook al vaker gehoord de laatste tijd.

Echter ik meen er ook eentje gehoord te hebben voor een brandmelding, maar met een ander geluidje van te voren.


Zijn er trouwens al limburgse korpsen aan het testen met ASTRID pagers?
Heb er zelf nog niks van gezien.

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: 166.970
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2006, 20:28:22 »
Dat van die brandmelding dat klopt. Heb ik ook gehoord maar of dat een ander muziekje was, weet ik niet.

Er zijn ook Limburgse korpsen aan het testen met ASTRID pagers. BW Lommel heeft een tijdje geleden getest met een aantal toestellen. Na een maand zaten die toestellen (met RIC code 05210xx ) bij BW Arlon. Die zijn daar mee gestopt en nu zijn de voorbije weken weer af en toe wat testberichten van Lommel verschenen op deze RIC codes.
Ok BW genk heeft een paar testen gedaan. Ik heb die RIC codes opgetekend maar de kans is groot dat dit ook maar enkele toestellen zijn om te testen en dat er nadien andere toestellen (met andere RIC codes) aangekocht worden. En zo blijven we zoeken. Hetzelfde geldt voor BW Lommel

Voor wat betreft BW Lommel: ik weet niet of je ongeveer een 2 tal maanden geleden dat item gezien hebt op TV Limburg. Er was een beeldverslag - nieuwsitem waarin gesteld werd dat de brandweerlieden van Lommel niet meer door hun "vaste post" werden opgepiept maar rechtstreeks door de 100 centralist te Hasselt die de noodoproep ontvangt. Dit item was lange tijd nog terug opvraagbaar op de site van TVL maar nu vind ik het niet meer. Ik dacht toen "aha, pagers van Astrid. " Maar, helaas niks te vinden. Ik denk dat dit nog analoog gebeurt maar ze lieten op dat nieuwsitem een coputergestuurde centrale zien voor paging.
Ik zal je mijn lijst met RIC codes eens doorsturen via PB.
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: 166.970
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2006, 01:52:10 »
Bedankt voor je berichten barbados.

IK wacht hoofdzakelijk op brandweer Bilzen, Tongeren, en Maasmechelen.
Deze zitten hier aan de grens he  ;)

We zullen afwachten, voorlopig hoor ik ze nog analoog en dat blijft toch echt leuker dan zo'n tekst berichtje.

Offline GSteven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: 166.970
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2006, 13:15:16 »
Citaat van: "Barbados"
Voor wat betreft BW Lommel: ik weet niet of je ongeveer een 2 tal maanden geleden dat item gezien hebt op TV Limburg. Er was een beeldverslag - nieuwsitem waarin gesteld werd dat de brandweerlieden van Lommel niet meer door hun "vaste post" werden opgepiept maar rechtstreeks door de 100 centralist te Hasselt die de noodoproep ontvangt. Dit item was lange tijd nog terug opvraagbaar op de site van TVL maar nu vind ik het niet meer. Ik dacht toen "aha, pagers van Astrid. " Maar, helaas niks te vinden. Ik denk dat dit nog analoog gebeurt maar ze lieten op dat nieuwsitem een coputergestuurde centrale zien voor paging.
Ik zal je mijn lijst met RIC codes eens doorsturen via PB.

Neen hoor! Dit gebeurd nog analoog. De 100 centrale stuurt een XML bericht uit via een ISDN lijn (TCP/IP) naar de kazerne van Lommel. Aangepaste software leest dit bericht in en roept adhv van een uitrukprocedure de nodige analoge pagers op met een vooraf ingesproken bericht. Bv. Brand. Zo'n voorbeeld XML-bericht zal ik eens online plaatsen. Ik heb de documentatie liggen.

Steven

Offline TTT242

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 643
Re: 166.970
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2006, 22:09:32 »
Hehe, daarstraks was er weer zo'n geluidje....precies het geluid dat ze in de GB afspelen ding dang dong...droge voeding. Nu was het dan ding dang dong.........Autobrand..Autobrand..... Even later werd ook de Ambulance opgeroepen. 2de Wacht heeft ook een geluidje vooraf.