Auteur Topic: AOR DV10 - eerste indruk  (gelezen 27193 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Xarioga

  • SSC/ICT en Telecom - (Rijksoverheid)
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Eric - Den Haag / Leidschenveen
    • The ErLoices
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2018, 10:40:02 »
Via de site van Avera, kan je die aanvragen/bestellen.

Uitleg en Software update UBCD3600XLT

Voor de 3600 is er geen tetra mogelijkheid. Alleen 'n firmware update naar nxdn voor 50 euro.

Hoe kom je eventueel aan die update, moet hij dan terug naar de winkel, of koop je die op Internet?

Groet,
Ruud.
Ubc3500xlt / Ubcd3600xlt | Uv9r-Era
Rh951s / Rh103 / Srh805s | Rhf10 / Na666 / Mr77b

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2018, 14:08:35 »
Ik ben wel weer benieuwd naar een ''ervarings-update''?

Ik moet je eigenlijk eerlijk bekennen dat ik hem nog amper gebruik, het matige ontvangst, de slechte digitaal decoding(DMR), de beperkte digitale signaal/recording info en de mattige batterij duur hebben er voor gezorgd dat hij stof ligt te happen in de kast. AOR komt zo nu en dan nog eens met een update en die test ik dan, maar het blijft voornamelijk een teleurstelling. De frequentie drift hebben ze iets wat terug weten te dringen maar niet helemaal, inmiddels voegen ze een extra stuk papier toe aan de handleiding waarin ze zeggen dat je onder de 25MHZ een drift kan ervaren die buiten de 5PPM ligt(dus buiten de specificatie) dus voor HF is hij zo goed als ongeschikt. Al met al is hij het geld niet waard, er zijn andere digitale ontvangers die de helft minder kosten maar wel gewoon doen wat ze moeten doen en wiens features veel uitgebreider zijn.

Danny

Offline GerP

  • DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 234
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2018, 14:35:15 »
Niet kopen dat ding!

Net als bij Danny ligt het hier in de kast en komt er alleen voor een firmware update uit!
De DV10 is niet een apparaat wat je van AOR mag verwachten! Op VHF en UHF behaal ik betere resultaten met mijn 3600XLT en de nu nog aanwezige TRX-1.
Ik heb dan ook verschrikkelijke spijt van de aankoop.
Doe er je voordeel mee! Ik hoop stilletjes op een terughaal actie, maar ben er bang voor dat dit niet gebeurd en mijn zuur verdiende centje's kwijt ben aan een waardeloos product.  :(

Mvg. GerP
Groeten van Ger

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2018, 16:54:52 »
Ik lees op sommige websites van shops dingen als "AOR - leader in multi-digital voice receivers!" en "Een waardige opvolger van de DV1" Dit is helaas in mijn optiek regelrechte marketing onzin...

1. De DV1 heeft geen frequentie drift en kan gewoon voor HF gebruikt worden.
2. De DV1 decode alle DMR signalen zoals beloofd, en deze zijn ook verstaanbaar.

AOR test alles met een clean lab signal en doen geen veld tests simpelweg omdat ze van de meeste signalen geen live netwerks hebben in Japan. Ik heb onlangs een test firmware van ze gehad, nadat ik ze een zooi aan discriminator recordings had gestuurd en deze firmware zorgt ervoor dat DMR iets soepeler gaat, echter is de audio soms zo vervormd dat je het niet eens kan verstaan. Het gerucht is dat een smallere IF bandwith filter dit zou moeten verhelpen.

Al me al lijkt het wel een soort Beta project van AOR dat verkocht word voor de hoofdprijs, de vraag is wat ze in de toekomst nog kunnen en willen verbeteren.

Offline Peter Almere

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #19 Gepost op: 22 augustus 2018, 23:07:13 »
Bedankt voor jullie reacties en wat jammer dat deze ontvanger tegenvallende resultaten aflevert en dan vooral voor het prijskaartje wat aan deze ontvanger hangt, AOR heeft mijn inziens zichzelf hiermee goed in de vingers gesneden en het zou dan om hun ''goede naam'' te behouden goed zijn dat zij dit product terug nemen.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2018, 21:32:53 »
Ook ik bezit nu deze Scanner . en ik heb nieuws er is een nieuwe firmware beschikbaar

http://www.aorja.com/support/firmware_ar-dv10/AR-DV10_FIRMWARE_UPDATE_zip_v1810A.html

mijn eerste indruk is dat hij aardig goed werkt morgen even buiten in het veld testen .
digitale modes werkt goed tot nu toe .
alleen valt me op dat in de luchtvaart band wat storing is van de sterke omroep zender Radio 10 . maar dat heb ik met de DV1 ook .
alleen bij DMR geen info zo als cc code en tg dat zal wel denk ik met een update beschikbaar gaan komen denk ik .
en ik hoop dat er van buttel software voor de DV 10 komt wel handig met programmeren de frequentie drift kan ik niet waarnemen .
dus ik ik tot nu toe er tevreden over . weet iemand waar nog een Bandpas filter te krijgen is om die sterke omroep zenders weg te filteren .

opabert

  • Gast
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2018, 10:41:18 »
Vraag,
op diverse forums staat er veel over DV10  en mag ik vragen waarom toch de keuze hebt gemaakt voor DV10?

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #22 Gepost op: 6 oktober 2018, 10:56:44 »
om dat er ook gebruikers waren waar die wel goed werkte na een update en toen heb ik de gok genomen . ik heb nog geen problemen gehad met de ontvangst van DMR zo wat werd genoemd en ook geen frequentie drift waar genomen .
van middag even in het veld testen hoe die werkt . thuis wat moeilijk in verband met wat storingen op bepaalde banden hier .

opabert

  • Gast
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2018, 11:17:14 »
Bedankt,   nieuwe firmware heeft een optie om de freq van het kristal te tunen.  AOR UK heeft een duidelijke mening over DV10 en ben benieuwd over je bevindingen.
Je hebt ook een DV1 ?  Om goed beeld te krijgen, heb je de mogelijkheid om de radios naast elkaar te testen.
Op/rond 144MHz staat een smal bandig CW signaal,  probeer eens af te stemmen op dat CW signaal.

opabert

  • Gast
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #24 Gepost op: 7 oktober 2018, 23:18:31 »
Hoe verliep de test kees van de freq stabiliteit in CW?

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #25 Gepost op: 8 oktober 2018, 16:30:02 »
op 144.000 heb ik hier een draaggolf zitten al tijden op alle ontvangers hier dus kan ik dat niet testen  op ssb klinkt het wel goed zo te horen ik hoor niet dat die verloopt van frequentie . ik zit nu op 80 meter te luisteren naar het Nederlandstalige Amateur net .  ik zal het weekend even testen en een filmpje er van maken . alleen op de luchtvaart band word die overstuurd door Radio 10 als ik er een buiten antenne op zit . maar ja dat kan ook niet anders die zit met 102 kW ze zenden en als ik uit het raam kijk dan zie ik de toren staan ik zit er 7 KM vandaan want de DV 1  heeft er ook iets last van maar de AR5000 heeft daar geen last van maar dat is ook niet te vergelijken . DMR gaat ook goed . dus tot nu toe nog tevreden .

opabert

  • Gast
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #26 Gepost op: 8 oktober 2018, 16:35:40 »
Misschien is 144  een CW baken  ;)

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #27 Gepost op: 11 oktober 2018, 12:01:13 »
op 144.000 heb ik hier een draaggolf zitten al tijden op alle ontvangers hier dus kan ik dat niet testen  op ssb klinkt het wel goed zo te horen ik hoor niet dat die verloopt van frequentie . ik zit nu op 80 meter te luisteren naar het Nederlandstalige Amateur net .  ik zal het weekend even testen en een filmpje er van maken . alleen op de luchtvaart band word die overstuurd door Radio 10 als ik er een buiten antenne op zit . maar ja dat kan ook niet anders die zit met 102 kW ze zenden en als ik uit het raam kijk dan zie ik de toren staan ik zit er 7 KM vandaan want de DV 1  heeft er ook iets last van maar de AR5000 heeft daar geen last van maar dat is ook niet te vergelijken . DMR gaat ook goed . dus tot nu toe nog tevreden .

Wat voor DMR signaal heb jij hem op getest? MOTOTRBO klinkt redelijk/goed maar de rest vind ik echt minder.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #28 Gepost op: 11 oktober 2018, 12:07:40 »
Bedankt,   nieuwe firmware heeft een optie om de freq van het kristal te tunen.  AOR UK heeft een duidelijke mening over DV10 en ben benieuwd over je bevindingen.
Je hebt ook een DV1 ?  Om goed beeld te krijgen, heb je de mogelijkheid om de radios naast elkaar te testen.
Op/rond 144MHz staat een smal bandig CW signaal,  probeer eens af te stemmen op dat CW signaal.

Met een setting van +9990(max) zit ik het meest op frequentie in VHF/UHF. Hij zit er dan nog wel steeds +- 200hz naast. Met de IQ recording feature kan je mooi zien hoeveel hij er naast zit.

Offline c1

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 81
Re: AOR DV10 - eerste indruk
« Reactie #29 Gepost op: 11 oktober 2018, 12:26:41 »
Ik ben onlangs begonnen met het reverse engineeren van de firmware, en daar kom ik toch wel dingen tegen die me een beetje verontrusten. Met name in de remote control deel mis ik allerlij input validatie en boundery checks die er toe kunnen leiden dat andere delen van het geheugen overschreven worden(memory corrupties).

Dit is een voorbeeld dat ik ook ergens anders gedeeld heb:

Dit is de functie die gebruikt word om het serial repsonse buffer leeg te maken, het buffer dat gebruikt word voor de data die terug gestuurd word.
ROM:FFF8C154 SerialBuffOut_Zero:                     ; CODE XREF: Serial__CommandHandler
ROM:FFF8C154                 mov.l   #78h, r3
ROM:FFF8C157                 mov.l   #0, r2
ROM:FFF8C159                 mov.l   #8D8h, r1
ROM:FFF8C15F                 sstr.b
ROM:FFF8C161                 rts

Dit vertaald zich vrij naar een memset operatie waarbij buffer(#8D8h) met een lengte van van 0x78 gewist word met 0 bytes.
memset(#8D8h, 0, 0x78)

Dus de response buffer heeft een maximale lengte van 0x78 bytes. Later in de code komen we een functie tegen die gebruikt word om data toe te voegen aan dat buffer(aan het einde van de bestaande data)

ROM:FFF8C162 SerialBuffOut_Append:                   ; CODE XREF: sub_FFF8BFA7+6
ROM:FFF8C162                 mov.l   r1, r14
ROM:FFF8C164                 mov.l   #0FFh, r3
ROM:FFF8C167                 mov.l   #0, r2
ROM:FFF8C169                 mov.l   #8D8h, r1
ROM:FFF8C16F                 suntil.b
ROM:FFF8C171                 sub     #1, r1
ROM:FFF8C173                 mov.l   r14, r2
ROM:FFF8C175                 smovu
ROM:FFF8C177                 rts

Wat deze functie doet, het zoekt de eerste 0 byte in het buffer(#8D8h) wat het einde van de bestaande data markeert en plakt daar achter de nieuwe string. Echter word hier een upperlimit van max. 0xFF gebruikt wat ver boven de max van het buffer(0x78) ligt en wat kan resulteren in, dat er in een ander deel van het geheugen geschreven word.

Dit zijn foutjes die best wel een amateuristisch gehalte hebben.