Auteur Topic: RTL-SDR Scanner  (gelezen 4265 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Netfreak99

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
RTL-SDR Scanner
« Gepost op: 23 februari 2017, 18:19:29 »
Hoi,

Ik heb nu sinds een paar weken https://github.com/szpajder/RTLSDR-Airband deze doet AM en FM, en werkt uitstekend op een Raspberry Pi.
Ik gebruik daarvoor de RTL-SDR van 18$, deze heeft een TCXO en verloopt niet van frequentie.
Hij streamt het meteen naar een icecast server, deze heeft ongeveer 30 seconden vertraging.

Het werkt wonderwel goed, je bent wel even bezig om de juiste gain en squelch uit te zoeken, maar ach het is hobby.
Het is uiteraard geen scanner maar een SDR, echt gevoelig is hij niet, maar voldoende om goed te kunnen werken.

Have Fun,

Henk, PG0H

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: RTL-SDR Scanner
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2017, 10:42:29 »
TnX URL. Bookmarked! Leuk project voor rainy days ;)

Het werkt wonderwel goed, je bent wel even bezig om de juiste gain en squelch uit te zoeken, maar ach het is hobby.
Het is uiteraard geen scanner maar een SDR, echt gevoelig is hij niet, maar voldoende om goed te kunnen werken.

Ik neem aan dat je die van rtlsdr.com hebt aan de prijs te zien? Ik heb de v3 daarvan en een NooElec Smart. Echt ongevoelig zijn die ook niet. Je moet inderdaad met je RF-gain prutsen. Een paar keer per dag zelfs als je pech hebt. Maar toch, net op de edge configureren. Van onderuit steeds een paar dB erbij totdat je de ruisvloer mee op ziet komen. Een stapje terug (SDR#, SDR-Console). Daar zit je goed. Laat ik het anders zeggen, het ding is gevoeliger als mijn Bearcat 2500XLT en dat was toen toch een van de betere als ik het goed heb... Misschien zijn we ondertussen gewoon vreselijk verwend ;)
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: RTL-SDR Scanner
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2017, 11:01:42 »
Ahja, zet die preamps allemaal uit. Die schoppen meer QRM dan genot. Heel soms maken ze een verschil. Meestal niet. Proberen is alles wat je kan doen. Na verloop van tijd krijg je daar wat meer feeling voor.
QRO, einde probleem!

Offline Rexodus

  • Zendamateur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
  • PE5I
    • RX/TX raporten
Re: RTL-SDR Scanner
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2017, 11:22:58 »
Mijn doppler Xperiment vandaag. AO-85 was in de buurt. Ding duwt 800 mW uit.



Ik kon ze zelfs verstaan het horten en stoten... ik sta er zelf perplex van moet ik eerlijk zeggen  ;D

Toevoeging: Dat doe ik met een discone die onder een hoek van 45 graden op de 1ste etage van mijn bakon hangt + 25 meter RG-213, tussen de flatten in hier...
QRO, einde probleem!

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: RTL-SDR Scanner
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2017, 20:29:56 »
Wat stream je Henk? En waar naar toe?

Geen problemen met oversturing en zo?

Heb de tekst nog niet helemaal goed gelezen, maar werkt dit altijd op de achtergrond, of krijg je ook nog iets op een scherm te zien?

Offline ernieek

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 54
Re: RTL-SDR Scanner
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2018, 18:10:05 »
Hoi,

Ik heb nu sinds een paar weken https://github.com/szpajder/RTLSDR-Airband deze doet AM en FM, en werkt uitstekend op een Raspberry Pi.
Ik gebruik daarvoor de RTL-SDR van 18$, deze heeft een TCXO en verloopt niet van frequentie.
Hij streamt het meteen naar een icecast server, deze heeft ongeveer 30 seconden vertraging.

Het werkt wonderwel goed, je bent wel even bezig om de juiste gain en squelch uit te zoeken, maar ach het is hobby.
Het is uiteraard geen scanner maar een SDR, echt gevoelig is hij niet, maar voldoende om goed te kunnen werken.

Have Fun,

Henk, PG0H

kan je je config eens posten