Auteur Topic: Antenne aanschaf een oplossing of niet  (gelezen 3368 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Sikke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Gepost op: 24 december 2018, 14:38:35 »
Hallo medeluisteraars

als totale newbie had ik graag jullie raad gevraagd. Ik zal misschien eerst mijn situatie een beetje schetsen, ik heb namelijk net een Uniden Bearcat ubc125xlt gekocht om vooral naar het vliegverkeer te luisteren. Ik woon in vogelvlucht op 12km van de luchthaven en op ong. 2 km van een aanvliegroute. Mijn huis ligt in open bebouwing met allemaal laagbouw en geen obstakels in de buurt.
Binnen in mijn woning kan ik wel duidelijk de vliegtuigen zelf ontvangen met een vrij grote signaalsterkte maar alles wat van de luchthaven komt hoor ik helemaal niet. Wanneer ik naar buiten ga kan ik  ergens achter veel ruis al iets opvangen maar dit is zeer moeilijk verstaanbaar. Als ik iets verder naar de aanvliegroute ga kom ik in een open veld en hier begin ik al een iets duidelijker signaal van de toren op te vangen (2 balkjes, soms 3, signaalsterkte op de scanner) en begin ik al te verstaan wat er gezegd wordt maar toch nog met veel ruis.
Mijn bedoeling was eigenlijk om thuis lekker rustig te kunnen meeluisteren en de vliegtuigbewegingen te volgen maar dit blijkt op deze manier niet te lukken dus ben ik vooral hier op het forum wat gaan zoeken naar mogelijke oplossingen voor mijn probleem. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat ik waarschijnlijk best een vaste antenne plaats en hier had ik dus jullie  raad nodig. Mijn keuze is hier gevallen op de Diamond X50 die door de meeste mensen aangeraden wordt maar ik kan deze ook alleen maar op mijn zolder plaatsen en dit op een totale hoogte van +/- 5 meter van de grond, buiten en hoger kan niet. Vooraleer ik over ga tot deze aanschaf met toch wel een prijskaartje van 110 € voor de antenne en kabel had ik graag geweten of jullie denken dat ik hiermee toch een duidelijk gesprek zou kunnen volgen zonder al te veel ruis. Een verbetering zal het zeker zijn tegenover het rubberen antennetje van nu maar loont het de moeite om hierin te investeren.
Alvast bedankt.

Offline sensa06

  • teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2018, 22:22:33 »
Hoi
Ik heb zelf een andere antenne gekocht op mn ubc 125 want ik kwam erachter dat hij compleet over zn nek ging zodra ik hem aan mijn discone deed.
Maar de diamond RH-795 antenne werkt heel erg goed
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2018, 08:13:24 »
Voor luchtvaart is de D-777 een betere keuze. Al heel vaak besproken op dit forum.

Offline Sikke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2018, 11:01:30 »
OK, de D777 lijkt idd een beter alternatief maar gaat hij het goed genoeg doen in de gegeven omstandigheden. Jammer dat je deze dingen niet kan proberen vooraleer aan te schaffen.
De diamond RH-795 is dan weer een handheld antenne, gaat deze het zo goed doen dat ik geen vaste antenne nodig heb?

Offline SDRnerd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #4 Gepost op: 25 december 2018, 14:43:33 »
De D777 is specifiek voor de luchtvaartontvangst ontworpen en is een prachtige antenne voor dat doel. persoonlijk geef ik de voorkeur aan een Diamond D130J discone wegens zijn breedband ontvangstbereik. Als je ooit beslist om wat ruimer in frekwentie te gaan ontvangen is deze ideaal. Veel mensen starten met het luisteren naar de luchtvaart, maar menige gaan andere dingen ontdekken die ze met de scanner kunnen ontvangen zoals bv de maritieme frekwenties om er maar ééntje op te noemen en dan ben je met zo'n specifieke D777 toch wel minder af. Ok, hij zal daar nog wel ontvangen, doch je bereik zal een pak minder zijn. Gezien je op 12 km van de luchthaven woont is de D130J de betere keuze. Zelf woon ik op 35km van Brussels national airport en met de D130J lopen de transmissies van de luchthaven zelf met 9+15 dB signaal binnen. Zelfs de GND en taxi kanalen zijn zowel vanaf control en de toestellen prachtig te horen. Dit is ook met het gebruik van mijn UBC125xlt zo.

De hoogte van je antenne is uiterst belangrijk bij VHF/UHF signalen. Mooie vrij en stevig vastzetten op het dak is primair alsook het gebruik van verliesarme coax en pluggen. Zeker niets minder gebruiken dan aircell7 coax en liefst nog beter is hier zeker aangeraden.

just my 2 cents,
SDRnerd
Icom IC-R30, Bearcat UBC125XLT, Drake R8, Elad FDM-S2, RSP1a, RSPduo, Airspy, Icom IC-7300, Kenwood R600, Retevis RT95, Baofeng 5+, TYT MD380, Sangean-909X, XRdata-808

Offline Sikke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2018, 15:18:46 »
Bedankt voor de tips SDRnerd.
Wat bedoel je met de hoogte is belangrijk, is 5 meter hoog genoeg voor mijn omstandigheden en hoe hoog staat jouw discone?
Met mooi vrij wil je waarschijnlijk zeggen niet op zolder maar ik heb jammer genoeg geen keuze.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2018, 15:48:28 »
Bedankt voor de tips SDRnerd.
Wat bedoel je met de hoogte is belangrijk, is 5 meter hoog genoeg voor mijn omstandigheden en hoe hoog staat jouw discone?
Met mooi vrij wil je waarschijnlijk zeggen niet op zolder maar ik heb jammer genoeg geen keuze.

Let er wel op dat als je isolatie hebt op zolder met aluminiumfolie er op dat dat niet echt bevorderlijk werkt voor de ontvangst.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline Sikke

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2018, 17:10:13 »
Gelukkig geen alu folie in het dak.
Thanks

Offline luistervinkjes

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2018, 14:58:23 »
hallo goedemiddag ik ben nieuw hier dus weet niet of ik het allemaal goed doe ,
maar wilde even reageren ik heb de hobby weer terug opgepakt maar weinig te horen meer ik heb net wat scheepvaart erop staan en dacht ik koop een nieuwe antenne en alles is opgelost niks is dus waar een d130 aangeschaft 25-1300 mhz maar ontvang weinig erop mijn stok een oude mobilofoon antenne dacht iets van 150-170 ontvangt meer dan die alles kunner wat doe ik fout ???????? moet wel zeggen mijn stok staat op het dak een meter ongeveer boven het dak  mijn disconne op ongeveer 6 top met 15 meter rg58 kabel wat er bij zat ……

wie kan mij helpen want dit schiet niet echt op zo

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Antenne aanschaf een oplossing of niet
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2018, 15:12:56 »
ik zou als eerste andere coax nemen. bijvoorbeeld de RG213 of een nog betere coax kabel ecoflex 15 dat is de allerbeste want je hebt 15 meter kabel kijk onder de 10 meter maakt het niet zo gek veel uit maar daar boven wel en zeker bij hoge frequenties . en toch de antenne buiten plaatsen als dat mogelijk is een antenne binnen werkt niet echt lekker .