Auteur Topic: Verloopplug of verloopkabel?  (gelezen 2529 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Verloopplug of verloopkabel?
« Gepost op: 16 januari 2020, 08:05:42 »
Wat ik me al tijden afvraag is of het verschil maakt of je een verloopplug gebruikt of een verloopkabel?
Mijn antennekabel eindigt op mijn bureau in een N-Connector. Afhankelijk van welke ontvanger ik gebruik heb ik nu verschillende verlooppluggen in gebruik en misschien zijn verloopkabels beter? Aan de antenne zit 5D-2V kabel (AOR), binnen gebruik ik Aircell-7 kabel. Is het slim om de 5D-2V te vervangen door Aircell-7?
Alle reacties worden gewaardeerd!

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: Verloopplug of verloopkabel?
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2020, 10:26:11 »
Een eenvoudige vraag die lastig te beantwoorden is, er zijn veel factoren.

Zelf kies ik voor verloop als de verbinding van groot naar klein gaat dus een N verbinding aan bv een antenne naar SMA/BNC
de hoofd reden is dat ik niet wil dat de verloopplug teveel mechanische druk op de verbinding zet wat weer kan lijden tot breuk.
Daarom gebruik ik geen SMA -> N voor bijvoobeeld een RTL-SDR of BNC -> N op mijn scanner.

Een andere afweging is demping, elke verloop kan demping veroorzaken in het te ontvangen signaal en hier spelen weer andere
factoren mee zoals bv de frequentie die je wil gaan beluisteren, signalen van laten we zeggen boven 400 MHz daarvoor probeer
ik altijd het aantal verloop momenten zo min mogelijk te laten zijn.

En als laatste opmerking, bezuinig niet op kabel en connectors elke laatste dB van gain die je uit je keten tot aan de
ontvanger probeert te behalen kan door een slechte verloop, connector, switch, kabel weer teniet worden gedaan.

Zelf heb ik bijvoorbeeld erg slechte ervaring met spullen die uit China komen. Connectors die snel afbreken niet 50 OHm zijn
slecht te bevestigen zijn enz.

Succes met je zoek tocht naar de laatste efficiëntie slag in je ontvangst keten.
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

opabert

  • Gast
Re: Verloopplug of verloopkabel?
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2020, 11:16:31 »
Zelf heb ik bijvoorbeeld erg slechte ervaring met spullen die uit China komen. Connectors die snel afbreken niet 50 OHm zijn
slecht te bevestigen zijn enz.

Of de plugjes een messing of chromen kleur hebben maar van ijzer zijn..... (niet te solderen).
Pas op met kabels van de firma NEDIS uit den Bosch,  die leveren alle soorten SMA verloop kabeltjes  met  RG174  zonder gevlochten buiten mantel, allemaal losse draadjes / diode / audiokabel.
Zijn te koop bij heel veel internet shops.
Foto's heb ik hier paraat.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Verloopplug of verloopkabel?
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2020, 15:11:26 »
waar zijn dan goede Connectors te kopen ?
En hoe zijn deze te herkennen?

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: Verloopplug of verloopkabel?
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2020, 16:47:07 »
Ik heb o.a. goede ervaringen met:
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Verloopplug of verloopkabel?
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2020, 21:20:30 »
Dank jullie wel voor de informatie! Eventuele verloopkabels zou ik zelf maken of laten maken. De verloop die ik nu gebruik is inderdaad van N naar SMA of BNC. Mijn connectoren zijn van SSB. Dit soort spullen betrek ik via een bekende winkel in deze branche te Breda.  :) Alle Aircell-7 komt ook daar vandaan. Die 5V-D2 werd bij de antenne geleverd.
Op coax en connectoren bezuinig ik niet. Juist op de hoge frequentie (ADS-B) heb ik de antenne gesplitst d.m.v. een S-2-TCPUSE-H-Ni6 splitter en die bevalt goed, daar zit alleen maar Aircell-7 aan.

Nogmaals dank!

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Verloopplug of verloopkabel?
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2020, 14:58:06 »
Ik heb o.a. goede ervaringen met:

dank je , zal eens kijken daar.