Auteur Topic: Storno 5  (gelezen 17530 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 17017
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storno 5
« Reactie #30 Gepost op: 7 oktober 2021, 14:43:20 »
Oke bedankt, ik heb alles bijgewerkt in de database.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 17017
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storno 5
« Reactie #31 Gepost op: 14 oktober 2021, 12:53:27 »
Op dit moment wordt het containerschip Ever Glory binnen gesleept door de Beagle en de VT Cheetah. Loods en slepers zitten onderling op 157.9750, Storno 6.

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Storno 5
« Reactie #32 Gepost op: 14 oktober 2021, 16:58:36 »
Ja, gehoord, dat is het moment van meren aan de steiger op de Maasvlakte. Zijn ze wel even zoet mee om zo'n joekel vast te leggen. Wat je hoorde zijn de Roeiers en Slepers op het KRVE-kanaal, De roeiers brengen de trossen over terwijl de slepers het schip tegen de kaai aanduwen zolang ie nog niet geankerd ligt.
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 17017
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storno 5
« Reactie #33 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:05:30 »
Ik heb toch ook duidelijk de loods op de brug van de Ever Glory gehoord. Die gaf aanwijzingen aan de slepers.

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Storno 5
« Reactie #34 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:11:30 »
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 17017
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Storno 5
« Reactie #35 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:20:03 »
en de ander op de kanalen van de slepers

En dat zijn dus de Storno kanalen, op andere kanalen dan die zit de loods niet met de slepers.
Mocht jij andere kanalen weten dan hoor ik die graag.

Offline SeaSparks

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: Storno 5
« Reactie #36 Gepost op: 14 oktober 2021, 17:33:06 »
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.

Op de 'Storno' kanalen zitten zowel Roeiers, als sleepboten, steigermannen als loodsen. Dus iedereen die zich bezig houdt met het af- en aanmeren van zeeschepen. De KRVE heeft haar eigen kanalen (hier eerder benoemd), net zoals het loodswezen en de sleepvaartbedrijven. Die zijn alleen voor hunzelf, daar zitten geen anderen (tussendoor).  Vaak heeft de loods 1 porto op het desbetreffende 'stornokanaal' en de andere op.het sectorkanaal. Bij sommige schepen is de brug te groot om van afstand het sectorkanaal uit te luisteren of te gebruiken.

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Storno 5
« Reactie #37 Gepost op: 14 oktober 2021, 19:25:11 »
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.

Op de 'Storno' kanalen zitten zowel Roeiers, als sleepboten, steigermannen als loodsen. Dus iedereen die zich bezig houdt met het af- en aanmeren van zeeschepen. De KRVE heeft haar eigen kanalen (hier eerder benoemd), net zoals het loodswezen en de sleepvaartbedrijven. Die zijn alleen voor hunzelf, daar zitten geen anderen (tussendoor).  Vaak heeft de loods 1 porto op het desbetreffende 'stornokanaal' en de andere op.het sectorkanaal. Bij sommige schepen is de brug te groot om van afstand het sectorkanaal uit te luisteren of te gebruiken.

Dat laatste ontgaat me, de brug te groot?
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline SeaSparks

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 89
Re: Storno 5
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2021, 14:26:41 »
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.

Op de 'Storno' kanalen zitten zowel Roeiers, als sleepboten, steigermannen als loodsen. Dus iedereen die zich bezig houdt met het af- en aanmeren van zeeschepen. De KRVE heeft haar eigen kanalen (hier eerder benoemd), net zoals het loodswezen en de sleepvaartbedrijven. Die zijn alleen voor hunzelf, daar zitten geen anderen (tussendoor).  Vaak heeft de loods 1 porto op het desbetreffende 'stornokanaal' en de andere op.het sectorkanaal. Bij sommige schepen is de brug te groot om van afstand het sectorkanaal uit te luisteren of te gebruiken.

Dat laatste ontgaat me, de brug te groot?

Er van uitgaande dat je weet dat een brug het stuurhuis van het schip is; de laatste (container- & ULCC (zijn tank-)))schepen zijn zo breed dat je niet zo snel bij de marifoon bent. Dus is een marifoon/portofoon op het sectorkanaal makkelijker. En dan de andere op de Storno zodat je rechtstreeks contact hebt met iedereen die je nodig hebt om aan te meren.

Offline Juliett-Sierra

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 20
Re: Storno 5
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2021, 16:01:31 »
oke
.--- ... Rotterdam, 16-hoven

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1119
Re: Storno 5
« Reactie #40 Gepost op: 16 oktober 2021, 11:15:37 »
En dat zijn dus de Storno kanalen, op andere kanalen dan die zit de loods niet met de slepers.
Mocht jij andere kanalen weten dan hoor ik die graag.

De storno kanalen worden ook gebruikt door de loodsen met de slepers. De kanaal indeling was (is?) dan storno 1 is 41 t/m storno 5 is 45.  Zo stonden ze in de marifoon van de slepers bij Smit. De KRV heeft eigen kanalen vvor de aansturing van de roeiers, maar ook die maakt gebruik van de storno kanalen bij het aanmeren.
Bij schepen met gebruik van slepers is dit nog te horen.

Spoorfan