Auteur Topic: Airspy Mini / Communicatie rond de 36 Mhz. / Wat ontvang ik?  (gelezen 1060 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Airspy Mini / Communicatie rond de 36 Mhz. / Wat ontvang ik?
« Gepost op: 10 augustus 2023, 19:28:54 »
Het dramatisch slechte weer, vorige vakantieweek, bood dan wel de gelegenheid eindelijk eens serieus met mijn Airspy mini en SDR# aan de slag te gaan. Na een weekje hobbyen kan ik er nu heel goed mee overweg. Er kan nog veel meer, maar op dit moment beperk ik mij tot de plugins "Frequency Manager" en "Frequency Scanner". De laatste is een hele handige tool om razendsnel een flink stuk spectrum te kunnen scannen.

Voor de grap heb ik vandaag het gebied 25 - 86 Mhz. een tijdje gescand (in NFM). Daar hoor ik dan wat 11 meter geklets op 27 Mhz., een baken op de 6 meter band. En ik hoor het e.e.a. aan (korte) Engelstalige communicatie rond de 36 tot 40 Mhz. Op 36.8375 bijv, aantal korte gesprekken gehoord lijkend op luchtvaartcommunicatie op de VHF airband.

De hamvraag: onderdrukt de Airsy Mini spiegelfrequenties enz. slecht, of zit er echt iets op die frequenties rond de 36/37/38 mhz? (...Ik zit vlakbij Rotterdam The Hague Airport en daar is vrij veel radioverkeer op 118.200 Mhz, maar dat hoor ik dan niet als spiegel rond de 40 mhz....)

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Airspy Mini / Communicatie rond de 36 Mhz. / Wat ontvang ik?
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2023, 20:06:30 »
Heb je geen "gewone" scanner welke die frequentie kan ontvangen ? Dan zou je in elk geval het harmonische deel kunnen uitsluiten ?
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 733
Re: Airspy Mini / Communicatie rond de 36 Mhz. / Wat ontvang ik?
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2023, 20:23:58 »
Ik moet nog een beetje wennen aan al dat "nieuwe" spul  :D.

Die Airspy heeft blijkbaar hele slechte onderdrukking voor signalen in de FM Omroepband en de Luchtvaartband. Die zijn te goed hoorbaar in dat gebied tussen de 30 en 40 Mhz. Ergens moet er nog een FM Omroepband sperfilter liggen in mijn shack. Zal die er nog eens tussen hangen, kijken wat dat doet.

Wat het lastig maakt, is dat er ook hier en daar ook nog echte (buitenlandse) stations in dat frequentiegebied hoorbaar zijn. Maar ik weet nu in ieder geval dat de Airspy wat minder geschikt is voor die lage band (of ik moet ergens nog wat instellingen goed/beter zetten).

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Airspy Mini / Communicatie rond de 36 Mhz. / Wat ontvang ik?
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2023, 12:49:59 »
Luister je op een spriet of buitenantenne ?
AOR-8600 mark2, Uniden BCT15X, Yupiteru MVT-7100,Whistler TRX-2,2x Moonraker Skyscan desktop antenne,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30 VHF/UHF Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.