Auteur Topic: Nieuwe uitdaging BT200xlt  (gelezen 2275 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline HansV

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Gepost op: 11 oktober 2021, 11:22:08 »
Hallo,
Zojuist heb ik me voorgesteld op dit forum, en waarom?
 Je raad het al, een nieuweling met (domme) vragen.

Ik heb een BC200xlt te pakken gekregen, en ook via het internet de gebruikshandleiding. Tot zover, weinig problemen.
Maar!!

Tot nu toe heb ik na het programmeren van de diverse kanalen / frequenties eigenlijk heel weinig te horen gekregen behalve ruis, veel ruis, en 1x, per ongeluk denk ik, het woord 'transavia' op een luchtvaart band.

Er zijn verschillende mogelijkheden.
- ik ben gen...euh... belazerd bij de aanschaf, via marktplaats, van deze scanner
- ik doe iets helemaal fout, vanwege grote onwetendheid
- er is iets kapot of stuk wat ik niet snap
- gewoon dommigheid  :-\

De bedoeling was om de scanner te gebruiken op een vaartochtje vanaf a.s. zaterdag om de diverse marifoon kanalen uit te luisteren, zo van: "dat domme jachtje moet maar eens wegwezen" of "motorschip Janneke kan de sluis in" (want dan kan ik misschien ook) , maar dat lukt nu niet.

Kan iemand in de omgeving Ede helpen? Of is dat 'not done' op dit forum ?

Enne, als dit in een verkeerde categorie is geplaatst, moderatoren, dan is het wederom gebrek aan kennis, waarvoor excuses.....

Hans.
 ( BC200XLT beginneling )

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2021, 12:08:22 »
Je kunt om de ontvangst te testen eens 169.650 invoeren. Daarop komt regelmatig het datasignaal voor P2000 (semafoonsysteem van de hulpdiensten) in de lucht.

Offline HansV

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2021, 14:55:02 »
Zo te horen doet íe dat wel. Zo af en toe komt er een 'TOON' voorbij......
Instelling
Manual > Limit > 169.000 > Limit > 170.000 > Search
Zoekt (als ik het goed heb) van 169.000 tot 170.000 alles af en stopt als er wat gevonden wordt.
En inderdaad, er wordt soms wat gevonden op 169.650

En nu? Naar Arnhem rijden om daar aan de waterkant de marifoons proberen op te pakken ?

Groet,
Hans

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2021, 17:17:03 »
169.650 Is een vrij sterk signaal, ontvang je zelfs met een minder goede ontvanger nog.
Experimenteer wat met de antenne, verplaats de scanner naar het raam, wordt de ontvangst dan beter, etc.
Verleng de antenne met ca. 2 tot 3 meter draad, vertikaal etc.

Kijk ook eens in de frequentiedatabase.eu, en zoek wat dingen in de buurt op. Laat hem daarop scannen.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2021, 19:23:16 »
Vergeet ook niet dat elk apparaat wat aan het lichtnet hangt een potentiële stoorbron is. In vergelijking met 20 jaar geleden ontvang ik in de woonkamer (begane grond, rijtjeshuis) enkel wat pagingsignalen, terwijl ik dichtbij sluizen en zeer veel scheepvaartverkeer woon.

Tegenwoordig heb je veel LED verlichting, zonnepanelen, geschakelde voedingen en nog meer elektronica wat niet al te best of helemaal niet afgeschermd is. Veelal import uit China.

Je scanner buiten of op zolder laten zoeken kan al een hoop schelen. Al heb ik zelf een wasmachine (AEG, nog geen jaar oud) op zolder staan die de halve marifoonband wegdrukt qua storing. Dus tijdens de het wassen draait deze band niet mee en na elke wasbeurt trek ik de stekker eruit..

Offline HansV

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2021, 22:02:21 »
Ik was al heel blij met een luide toon uit de luidspreker...
Maar ik wil graag nog blijerder worden.

Het zoeken naar frequenties in Ede levert heel erg veel op, op frequentiedatabase.eu... alleen jammer dat bijna de hele lijst in N_EDE_rland zit. Veel zoekwerk. Daarom maar Bennekon, Veenendaal en Lunteren gezocht Nog weinig of geen succes met de gevonden waarden.
Wat betreft de antenne, verlengen met een stuk koperdraad? Gewoon er boven aan/op/over knopen. Kan ik nog proberen...

En die storingen van de moderne apparatuur, miscchien helpt het als ik morgen eens de vrije natuur o.i.d. opzoek.

Groet,
Hans.
 ( nooit te beroerd om wat geks te proberen  ;) )

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2021, 00:56:32 »
Tip voor de database: spatie-Ede-spatie.  ;)

Offline HansV

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2021, 11:21:11 »
Tip voor de database: spatie-Ede-spatie.  ;)

Oeps, euh ja.... euh  :-[  
dat werkt, weinig dingen, en de diverse taxi zaken staan er ook niet, en het ziekenhuis ook niet, maar da's bijzaak.

In elk geval bedankt, anders had ik het zelf moeten bedenken. :(

Groet,
Hans

Offline ajack

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 140
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2021, 11:44:00 »
Goedemiddag Hans,

Voor Ede paar frequenties,

467.23125 Gelderse vallei
446.08125 Jumbo Stadspoort
446.01325 Praxis
446.05625 Gamma
455.8100   Pathe bios
455.9300   Schenker
419.8750   Busvervoer

Succes met luisteren

Offline HansV

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:12:18 »
Vandaag maar eens een 'field trip' gemaakt. Aangezien ik een voorkeur heb voor de marifoon kanalen, ivm een vaartochtje de volgende week, heb ik maar eens de buurt van marifoon kanalen opgezocht. Tja, als de marifoon kanalen niet naar mij komen, moet ik maar naar die kanalen gaan, toch?

Ik koos voor Wijk bij Duurstede. Niet alleen kruist de Nederrijn/Lek daar met het Amsterdam-Rijnkanaal (ander soort kanaal) en zijn er twee sluizen in de buurt, ook staat daar een verkeerspost voor de scheepvaart.

Daar vlak in de buurt een groot parkeerterrein voor sportvelden, en daar het autootje neergezet. Scanner aan, met juiste kanalen ingesteld, en wachten. Nou dat duurde niet lang. Er was van alles te horen, meest op kanaal 77 "sociaal" , maar af en toe ook anders, voor sluis, op- of afvaart etc.
Even genoteerd: 156.025, 156.0725, 156.850, 157.000, 157.100 (als ik het goed heb opgeschreven).

(Voorlopige) Conclusie: De scanner werkt, in elk geval dicht genoeg in de buurt van scheepvaart etc. En dat lijkt me voor het vaartochtje ruim voldoende....  :D

Iedereen die heeft geholpen: Bedankt !!
  (en misschien tot een volgende keer )

Groet,
Hans

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21588
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2021, 19:14:57 »
Even genoteerd: 156.025, 156.0725, 156.850, 157.000, 157.100 (als ik het goed heb opgeschreven).

Deze zijn op te zoeken in mijn online database.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Nieuwe uitdaging BT200xlt
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:20:37 »
156.0725

Dat is dan eerder 156.725 geweest.