Auteur Topic: Meedenken over antenne op dakkapel  (gelezen 2133 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Meedenken over antenne op dakkapel
« Gepost op: 8 juli 2021, 16:14:49 »
De zoveelste vraag hierover.... ik heb gezocht maar kon niet de antwoorden vinden die ik zocht.

Ik wil graag mijn discone-antenne die op zolder staat verplaatsen naar buiten, op de dakkapel. Ik krijg weer wat ruimte op zolder, en de ontvangst wordt hopelijk wat beter. Win-win situatie. Het idee is om dat te doen met een tegelvoet, bijvoorbeeld deze: Link naar tegelvoet. Tot zover geen probleem. Nu is de vraag: welke kabel kan ik het beste gaan gebruiken (all-round) en hoe ga ik naar binnen.... Allereerst de kabel. Ik heb nog een stuk RG-213 liggen, maar het nadeel daarvan vind ik de flexibiliteit (of eigenlijk dat 'ie dus helemaal niet flexibel is) en de dikte. Als ik moet gaan boren worden dat serieuze gaten die ook weer waterdicht gemaakt moeten worden. Bovendien is de lengte niet toereikend want ik ga het liefste naar de begane grond. Vraag 1 is dus: zijn daar alternatieven voor met zo weinig mogelijk verlies.

Dan de vraag hoe ik naar binnen ga komen. Zoals al eerder gezegd wil ik het liefst geen gaten boren maar ik snap dat er waarschijnlijk geen andere mogelijkheid zal zijn. Het liefst heb ik de kabel naar de woonkamer, waar ook mijn computer staat, zodat ik in alle comfort beneden kan luisteren. Hij zal dan buitenom naar beneden gaan (2 verdiepingen) en via een uitbouw/serre naar binnen. Dan moet ik nog een gevel passeren (voormalige buitengevel, dus dikke jongen) om in de woonkamer te komen. Alternatief is dat ik de ontvanger op zolder laat en daar de kabel laat uitkomen. Daar heb ik 2 Velux dakramen waardoor ik naar binnen zou kunnen (moet het wel een heeeele dunne kabel zijn) of door het schuine pannendak. En daar heb ik dan weer een beetje vrees voor, want hoe krijg ik dat weer netjes waterdicht. Vraag 2 is dus: wie heeft er ideeën om een antennekabel zo makkelijk mogelijk naar binnen te krijgen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Meedenken over antenne op dakkapel
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2021, 16:26:49 »
Goedemiddag Bart,

over het algemeen kan je zeggen hoe dikker de kabel hoe lager de verliezen (en dat geldt dus ook andersom).

Ik heb hier een speciale montage paal voor op een pannendak staan (gemaakt voor schotel antennes). Vanaf mijn antenne loopt de kabel een stukje over de pannen richting mijn dakkapel, daar kan ik zonder problemen de kabel onder de dakpannen laten lopen (overgang tussen pannendak en dakkapel). Daarvandaan loopt de kabel onder de pannen door naar de plek waar ik naar binnen wilde. Op die plek heb ik een gat door het dakbeschot geboord en daar een slagvaste 16mm elektra buis door het dak gelijmd en afgekit. Deze steekt ongeveer 1cm boven het dakbeschot uit voor eventueel water dat onder de pannen door loopt. Daarna de kabel (exoflex 15, ook niet bepaald flexibel) door de buis naar binnen gevoerd. Nog nooit geen water problemen gehad.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: Meedenken over antenne op dakkapel
« Reactie #2 Gepost op: 10 juli 2021, 15:22:03 »
Goedemiddag Bart,

over het algemeen kan je zeggen hoe dikker de kabel hoe lager de verliezen (en dat geldt dus ook andersom).

Ik heb hier een speciale montage paal voor op een pannendak staan (gemaakt voor schotel antennes). Vanaf mijn antenne loopt de kabel een stukje over de pannen richting mijn dakkapel, daar kan ik zonder problemen de kabel onder de dakpannen laten lopen (overgang tussen pannendak en dakkapel). Daarvandaan loopt de kabel onder de pannen door naar de plek waar ik naar binnen wilde. Op die plek heb ik een gat door het dakbeschot geboord en daar een slagvaste 16mm elektra buis door het dak gelijmd en afgekit. Deze steekt ongeveer 1cm boven het dakbeschot uit voor eventueel water dat onder de pannen door loopt. Daarna de kabel (exoflex 15, ook niet bepaald flexibel) door de buis naar binnen gevoerd. Nog nooit geen water problemen gehad.

Elmar

Hoi Elmar,

Bedankt voor je reactie. De elektrabuis is inderdaad een mooie oplossing. Die kan ik misschien ook wel gebruiken als ik beneden de serre in wil. Ik zie trouwens dat we dezelfde woonplaats hebben  :).

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Re: Meedenken over antenne op dakkapel
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2021, 16:07:29 »
Niet direct een antwoord op je vraag, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om een scanner op de zolder te laten staan, en hem wireless in je huiskamer via een laptop te bedienen?
Geen idee of dit technisch mogelijk is hoor. Ik heb zelf een BCT15X en gebruik freescan of Proscan om hem te bedienen via een USB kabel. Ik zou verwachten dat het dan ook mogelijk moet zijn om via een wireless USB adapter de kabel te vervangen, of sla ik de plank nu helemaal mis?

Vwb je antenne, ik heb zelf een grote lijmklem omgebouwd, een stuk CV pijp er aan geschroeft waar ik m,n antenne in kan laten zakken. Die zit om m,n boeiboord heen, dus geen gaten hoeven boren. Ik doe dus mn dakkappel raam open, hang de antenne erin, en koppel de antennekabel er aan vast. Zo kan ik hem bij storm of onweer binnen een paar minuten binnenhalen.
Grtn Pieter,