Scannergerelateerd > Communicatienieuws

OV-chipkaart gevolgen

(1/1)

BlackBox:
In de storm rond de gehackte OV-chipkaart vraag ik me af of iemand van hier al gespeeld heeft met de software en een RFID reader om een anonieme OV-chipkaart te imagen. Ik denk namelijk dat het grote gevolgen kan hebben voor ALLE OV-reizigers doordat het mogelijk lijkt om met een 13.56 MHz RFID zend/ontvanger elke kaart uit te lezen (te imagen) op afstand. Het is natuurlijk afhankelijk van de kloontijd van het proces en de privacygevoeligheid van de informatie die op de kaart aanwezig is, maar ik denk dat ik hier een punt heb...

Leen Ansems:

--- Citaat van: "BlackBox" ---In de storm rond de gehackte OV-chipkaart vraag ik me af of iemand van hier al gespeeld heeft met de software en een RFID reader om een anonieme OV-chipkaart te imagen. Ik denk namelijk dat het grote gevolgen kan hebben voor ALLE OV-reizigers doordat het mogelijk lijkt om met een 13.56 MHz RFID zend/ontvanger elke kaart uit te lezen (te imagen) op afstand. Het is natuurlijk afhankelijk van de kloontijd van het proces en de privacygevoeligheid van de informatie die op de kaart aanwezig is, maar ik denk dat ik hier een punt heb...
--- Einde van citaat ---

Gespeeld nog niet, maar je hebt wel een punt. Het is de bedoeling dat ze alleen op een paar centimeter vanaf de reader uitgelezen kunnen worden. Ik weet uit ervaring dat met andere spullen je dat over een grotere afstand kan.
Het is ook langzamerhand geen geheim meer dat bendes met een kastje in de broek- of jaszak en een draadje door de mouw met een reader gewoon even alle pasjes in je portemonnee kunnen clonen. Voor een OVpas is er ook geen pincode nodig, dus wat is er nu mooier?

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie