Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: Vrolijke Fietser op 24 oktober 2006, 15:09:35
-
Gisteravond hoorde ik een van de RPA's vragen aan iemand op de Saipem 7000 of hij ook Storno 5 standby had. Vervolgens schakelden ze over.
Nu heb ik bijna alle marifoon frequenties wel in de scanner staan maar dit gesprek moest ik toch missen.
Vraag: Wie weet welke frequentie bij Storno 5 hoort ??
Vermoedelijk zullen er ook wel Storno 1 t/m 4 en/of 5 en hoger zijn ?
De hierbij behorende frequenties zijn uiteraard ook van harte welkom.
Boudewijn
-
159.9300 STORNO 1
160.5100 STORNO 2
160.2300 STRONO 3
160.3300 STORNO 4
160.4300 STORNO 5
Hierop zitten de loodsen, sleepboten, roeiers en steigermannen onderling tijdens het slepen naar de steiger, het vastmaken, losmaken en afvaren van een groot schip.
-
Arlé, wat betekend eigenlijk de afkorting STORNO zelf. Ik heb het namelijk nergens terug kunnen vinden, vandaar ook mijn vraag.
-
Arlé, wat betekend eigenlijk de afkorting STORNO zelf.
Storno is een oude merknaam van portofoons en mobilofoons. Dit heet tegenwoordig Motorola. Ook bij mij op het werk waren Storno portofoons in gebruik en men noemde ze daar dan ook Storno. Dit lag wat makkelijker in de mond dan portofoon. Oudgedienden bij ons (en dus kennelijk ook in de scheepvaart) noemen die dingen dus nog steeds Storno ipv portofoon.
http://www.storno.co.uk/pmr.htm (http://www.storno.co.uk/pmr.htm)
-
Arlé, wat betekend eigenlijk de afkorting STORNO zelf.
Storno is een oude merknaam van portofoons en mobilofoons. Dit heet tegenwoordig Motorola. Ook bij mij op het werk waren Storno portofoons in gebruik en men noemde ze daar dan ook Storno. Dit lag wat makkelijker in de mond dan portofoon. Oudgedienden bij ons (en dus kennelijk ook in de scheepvaart) noemen die dingen dus nog steeds Storno ipv portofoon.
Bedankt voor je heldere uitleg Johan ;)
-
Op http://www.maritiemewereld.nl/communica ... iffreq.htm (http://www.maritiemewereld.nl/communicatie/mariffreq.htm) worden eerder genoemde frequenties anders benaamd:
Onderstaande kanalen worden in veel havens gebruikt door o.a. sleepboten en onderling verkeer
KANAAL P1 161.3000
KANAAL P2 161.4000
KANAAL 7A 159.9300
KANAAL 7B 160.5100
KANAAL 7C 160.2300
KANAAL 7D 160.3300
KANAAL 7E 160.4300
KANAAL C1 26.8300
KANAAL C2 26.8700
KANAAL C3 26.9300
KANAAL 01 457.5250
KANAAL 02 457.5375
KANAAL 03 457.5500
KANAAL 04 457.5625
KANAAL 05 457.5750
KANAAL 06 467.5250
KANAAL 07 467.5375
KANAAL 08 467.5500
KANAAL 09 467.5625
KANAAL 10 467.5750
-
Jammer dit weer hoor. P1 en P2 zijn kanalen voor de visserij op zee.
7A t/m 7E worden alleen in de Rotterdamse havens gebruikt.
C1, 2 en 3 zijn van de Bootvisvereniging Zuid-West Nederland
01 t/m 10 zijn internationale onboard frequenties.
-
Jammer dit weer hoor. P1 en P2 zijn kanalen voor de visserij op zee.
P1 en P2 zijn ook van die benamingen, zoals 'Storno'.
Je hebt van die grote groene marifoons met een groot draairad, zoals deze;
(http://home.hetnet.nl/~schepenfoto/onderdelen/navigatie/sailor_marifoon.jpg)
deze mobilofoon heeft ze niet, maar er waren er die P1 en P2 hadden. Eventueel voor bedrijfsfrequenties of dus deze vissersfrequenties.
De benaming zoals boven vermeld (7A,7B enz) wordt her en der weer anders genoemd. De Stornokanalen worden in de volksmond gewon 1 t/m 5 genoemd.
-
Jammer dit weer hoor. P1 en P2 zijn kanalen voor de visserij op zee.
P1 en P2 zijn ook van die benamingen, zoals 'Storno'.
P1 en P2 zijn positieaanduidingen op de schaal of in het display. Normale gebruikers hebben hier geen werkende frequenties op zitten, maar voor de visserij was dat b.v. kanaal A en B. Voor andere beroepsgebruikers kon dat een marifoonfrequentie van het bedrijf zijn. Voor sluiswachters zijn die posities meestal voorzien van de frequenties het relaiskanaal van de sluis. Bij uitval kunnen ze zodoende toch met een schip kontakt houden. P1 en P2 verwijzen dus nooit naar vaste frequenties.
Mvg,
Leen
-
P1 en P2 verwijzen dus nooit naar vaste frekwenties.
Nee dat was mij duidelijk he. Zo heb ik ook P1 en P2 op een set in een Douaneboot gezien en tot mijn verbazing stonden de frequenties er ook nog eens achter. 155.7750 en 155.8250.
O ja, er zat ook nog een P3 op. 162.4750, 97 Hoog.
-
Nee dat was mij duidelijk he. Zo heb ik ook P1 en P2 op een set in een Douaneboot gezien en tot mijn verbazing stonden de frequenties er ook nog eens achter. 155.7750 en 155.8250.
O ja, er zat ook nog een P3 op. 162.4750, 97 Hoog.
Ik was van het weekend het hobbyhok aan het opruimen toen ik een officiele lijst tegenkwam met de frequentie- en kanaalprogrammering van de marifoons van de KLPD, te weten P1 t/m P11 uit m'n hoofd.
-
Ik was van het weekend het hobbyhok aan het opruimen toen ik een officiele lijst tegenkwam met de frequentie- en kanaalprogrammering van de marifoons van de KLPD, te weten P1 t/m P11 uit m'n hoofd.
Ga door ;)
-
Hier een plaatje van die goeie ouwe Storno's, die zaten vroegah inderdaad in de boten van de RVE,
ook waren er porto's ih gebruik en die werden, jullie raden hed al, Storno's genoemd.
In die tijd, maar ook nu nog had ieder bedrijf zijn eigen netwerkje en om te voorkomen dat de concurent meeluisterde werd er vaak in code gepraat.
De Centrale van L. Smit havendienst werd dan ook wel W.P. genoemd, naar het toenmalige hoofdkantoor op het Westplein.
(http://www.storno.co.uk/img/9channel.jpg)
-
Volgens een kaartje zijn er ondertussen 7 Storno kanalen. We missen dus van 2 kanalen nog de frequenties. Ik heb de maker van het kaartje al een mailtje gestuurd.
http://www.maritiemfreelancer.nl/charts/OZK_14_STO.pdf
De frequentie van kanaal 46 hebben we misschien al. Misschien dat iemand eens kan luisteren.
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=15652.msg140907#msg140907
-
Luister ook eens 165.25 uit hier hoor ik in de nachtelijke uren ook nog wel eens rpa12 als roepnummer
-
Dank je wel Hans, ik ga die er bij zetten.
Van de webmaster van de bewuste site kreeg ik zojuist antwoord. De frequenties zijn hem helaas niet bekend maar hij is daar wel mee bezig.
-
Luister ook eens 165.25 uit hier hoor ik in de nachtelijke uren ook nog wel eens rpa12 als roepnummer
165,25625 is de onderband frequentie van 169,85625 kanaal 56 RPA
6,25 kHz verschil. ;)
We zoeken gewoon verder! :)
-
Heb de 5 storno freq even bijgezet. Ze worden in iedergeval regelmatig gebruikt. De ontvangst was niet top maar wel wat gesprekken van de roeiers meegekregen.
Elmar
-
Kunnen de twee andere frequenties niet 160.1100 en 160.5500 zijn. Die staan ook bekend als kanalen van roeiers in Rotterdam.
-
Ik hoor hier in Nootdorp ook alle 5 de Storno kanalen luid en duidelijk.
Met twee marifoon antenne,s buiten
-
Kunnen de twee andere frequenties niet 160.1100 en 160.5500 zijn. Die staan ook bekend als kanalen van roeiers in Rotterdam.
Dit zijn bedrijfsspecifieke frequenties. Deze zijn van de KRVE zelf en gebruiken ze voor onderlinge communicatie, niet voor het afmeren of losmaken van schepen op zich. Dan zouden de loodsen en sleepbootbedrijven er ook gebruik van moeten kunnen maken.
-
Kanaal 46 164,930 was vroeger toegewezen aan het Loodswezen.
Weet niet of deze frequentie nu is verlaten door het LW, zij gebruiken ook 161,025.
Andere verlaten haven frequenties zijn:
160,310 oud 51 l
164,910 oud 51 h
160,090 oud 52 l
164,690 oud 52 h
164,190 oud 55 l
164,790 oud 55h
En nog een paar.
Wellicht het uitluisteren waard.
-
Ik heb "boven"Marifoon kanaal 40 de volgende (o.a. voorheen Storno) kanalen staan:
?? 159,5500 Simplex Drijvende Bokken
169,0300 Simplex Watertaxi
41 7A 159,9300 Simplex Strono 1 Rotterdam
42 7B 160,5100 Simplex Strono 2 Rotterdam
43 7C 160,2300 Simplex Strono 3 Rotterdam
44 7D 160,3300 Simplex Strono 4 Rotterdam
45 7E 160,4300 Simplex Strono 5 Rotterdam
46 164,9300 Simplex DGSM ?? Rotterdam
?? 169,83000 Simplex RPA gevaarlijke stoffen
?? 169,84375 Simplex RPA kanaal oost
?? 169,85000 Simplex RPA werkkanaal
?? 169,85625 Simplex RPA kanaal west
?? 169,95620 Simplex RPA
?? 164,63000 Simplex RPA Calamiteiten
-
Nou hier komen ze dan;
159.9300 kanaal 41 van Maassluis tot Beneluxtunnel
160.5100 kanaal 42 Eemhaven, Noordelijke havens Wilton, Wilhelminahaven
160.2300 kanaal 43 Oost van Quarantaineplaats
160.3300 kanaal 44 Ten Oosten van de EECV
160.4300 kanaal 45 Ten Westen van de EECV
157.9750 kanaal 46 Yangtzekanaal + Maasvlakte 2
162.2500 kanaal 47 Reserve
-
Ik heb "boven"Marifoon kanaal 40 de volgende (o.a. voorheen Storno) kanalen staan:
?? 159,5500 Simplex Drijvende Bokken
169,0300 Simplex Watertaxi
41 7A 159,9300 Simplex Strono 1 Rotterdam
42 7B 160,5100 Simplex Strono 2 Rotterdam
43 7C 160,2300 Simplex Strono 3 Rotterdam
44 7D 160,3300 Simplex Strono 4 Rotterdam
45 7E 160,4300 Simplex Strono 5 Rotterdam
46 164,9300 Simplex DGSM ?? Rotterdam
?? 57169,83000 Simplex RPA gevaarlijke stoffen
?? 169,84375 Simplex RPA kanaal oost
?? 169,85000 Simplex RPA werkkanaal
?? 56169,85625 Simplex RPA kanaal west
?? 169,95620 Simplex RPA
?? 58 164,63000 Simplex RPA Calamiteiten
Dit zijn de mij bekende kanalen van de RPA. Volgens mij wordt kanaal 56 nu door de hele haven gebruikt. Op oost hoor ik al heel lang niets meer. 58 wordt nog wel gebruikt, maar tijdens de calamiteiten wordt steeds meer gebruik gemaakt van C2000. 169.850 ken ik niet als werkkanaal en is waarschijnlijk gewoon kanaal 56. Bovendien zijn alle kanalen duplex met een Tq op de onderband.
Spoorfan
-
Nou hier komen ze dan;
159.9300 kanaal 41 van Maassluis tot Beneluxtunnel
160.5100 kanaal 42 Eemhaven, Noordelijke havens Wilton, Wilhelminahaven
160.2300 kanaal 43 Oost van Quarantaineplaats
160.3300 kanaal 44 Ten Oosten van de EECV
160.4300 kanaal 45 Ten Westen van de EECV
157.9750 kanaal 46 Yangtzekanaal + Maasvlakte 2
162.2500 kanaal 47 Reserve
Helaas ontvang ik thuis de Storno kanalen niet.
Ik kan dus zelf ook niet bevestigen dat ze worden gebruikt.
Zijn er luisteraars in de omgeving die ze wel kunnen bevestigen?
-
Niemand?
-
Nou hier komen ze dan;
159.9300 kanaal 41 van Maassluis tot Beneluxtunnel
160.5100 kanaal 42 Eemhaven, Noordelijke havens Wilton, Wilhelminahaven
160.2300 kanaal 43 Oost van Quarantaineplaats
160.3300 kanaal 44 Ten Oosten van de EECV
160.4300 kanaal 45 Ten Westen van de EECV
157.9750 kanaal 46 Yangtzekanaal + Maasvlakte 2
162.2500 kanaal 47 Reserve
Helaas ontvang ik thuis de Storno kanalen niet.
Ik kan dus zelf ook niet bevestigen dat ze worden gebruikt.
Zijn er luisteraars in de omgeving die ze wel kunnen bevestigen?
Deze kanalen worden in de meeste gevallen door de roeiers (KRVE) als kanaal 1 t/m 7 betiteld. In sommige gevallen worden zij als 41 t/m 47 betiteld. Ik hoor ze dagelijks bij aan- en afmeren van schepen maar ook als vervoerders van loodsen. de genoemde locaties kloppen Johan, echter worden zij officieel als KRVE aangeduid met de standplaats er achter. hieronder de juiste benaming. Overigens is Storno 7 de freq. van Mars.33H, een oud RWS-kanaal.
Storno.1/Mars.41 - KRVE Botlek & Pernis.
Storno.2/Mars.42 - KRVE Eemhaven.
Storno.3/Mars.43 - KRVE Waalhaven & Stad.
Storno.4/Mars.44 - KRVE Europoort Oost.
Storno.5/Mars.45 - KRVE Europoort West.
Storno.6/Mars.46 - KRVE Maasvlakte & Yangtzekanaal.
Storno.7/Mars.47 - KRVE Reservekanaal (oud RWS 33H.
Daarnaast gebruiken de Roeiers ook veelvuldig hun eigen werkkanalen.
Sector Waalhaven & Stad. 158.470.
Sector Maasvlakte. 158.590.
Sector Botlek/Pernis. 160.110.
Sector Europoort. 160.550.
-
Bedankt voor je reactie. De benamingen van de Stornokanalen heb ik overigens van de KRVE zelf gekregen. Maar dat is al even geleden en kan het natuurlijk zijn dat er ondertussen iets is gewijzigd.
-
Bedankt voor je reactie. De benamingen van de Stornokanalen heb ik overigens van de KRVE zelf gekregen. Maar dat is al even geleden en kan het natuurlijk zijn dat er ondertussen iets is gewijzigd.
Kan goed kloppen Johan, de oudgediende zullen nog van Storno spreken maar meer gangbaar is de 41 t/m 47 benaming. Overigens zijn de locaties verzorgingsgebieden, de daadwerkelijke KRVE-stations zijn in Rotterdam verdeeld over 3 locaties. Niet te verwarren met de Loodsstations
-
Oke bedankt, ik heb alles bijgewerkt in de database.
-
Op dit moment wordt het containerschip Ever Glory binnen gesleept door de Beagle en de VT Cheetah. Loods en slepers zitten onderling op 157.9750, Storno 6.
-
Ja, gehoord, dat is het moment van meren aan de steiger op de Maasvlakte. Zijn ze wel even zoet mee om zo'n joekel vast te leggen. Wat je hoorde zijn de Roeiers en Slepers op het KRVE-kanaal, De roeiers brengen de trossen over terwijl de slepers het schip tegen de kaai aanduwen zolang ie nog niet geankerd ligt.
-
Ik heb toch ook duidelijk de loods op de brug van de Ever Glory gehoord. Die gaf aanwijzingen aan de slepers.
-
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.
-
en de ander op de kanalen van de slepers
En dat zijn dus de Storno kanalen, op andere kanalen dan die zit de loods niet met de slepers.
Mocht jij andere kanalen weten dan hoor ik die graag.
-
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.
Op de 'Storno' kanalen zitten zowel Roeiers, als sleepboten, steigermannen als loodsen. Dus iedereen die zich bezig houdt met het af- en aanmeren van zeeschepen. De KRVE heeft haar eigen kanalen (hier eerder benoemd), net zoals het loodswezen en de sleepvaartbedrijven. Die zijn alleen voor hunzelf, daar zitten geen anderen (tussendoor). Vaak heeft de loods 1 porto op het desbetreffende 'stornokanaal' en de andere op.het sectorkanaal. Bij sommige schepen is de brug te groot om van afstand het sectorkanaal uit te luisteren of te gebruiken.
-
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.
Op de 'Storno' kanalen zitten zowel Roeiers, als sleepboten, steigermannen als loodsen. Dus iedereen die zich bezig houdt met het af- en aanmeren van zeeschepen. De KRVE heeft haar eigen kanalen (hier eerder benoemd), net zoals het loodswezen en de sleepvaartbedrijven. Die zijn alleen voor hunzelf, daar zitten geen anderen (tussendoor). Vaak heeft de loods 1 porto op het desbetreffende 'stornokanaal' en de andere op.het sectorkanaal. Bij sommige schepen is de brug te groot om van afstand het sectorkanaal uit te luisteren of te gebruiken.
Dat laatste ontgaat me, de brug te groot?
-
ja dat klopt. Bij aan- en afmeren kunnen ze gebruik maken van elkaars kanalen. Loodsen lopen meestal met twee porto's waarvan 1 op de kanalen van de roeiers en de ander op de kanalen van de slepers en met de boordmarifoon houdt ie contact met de havensector. Op Youtube kun je een film vinden over het loodswezen in Rottedam, je ziet dan van begin tot eind wat de loods doet, wat de roeiers doen en wat de slepers doen, evenals datgene wat er plaatsvindt op de brug. Daarnaast is de communicatie goed in beeld gebracht dus altijd leuk om te zien/horen.
Op de 'Storno' kanalen zitten zowel Roeiers, als sleepboten, steigermannen als loodsen. Dus iedereen die zich bezig houdt met het af- en aanmeren van zeeschepen. De KRVE heeft haar eigen kanalen (hier eerder benoemd), net zoals het loodswezen en de sleepvaartbedrijven. Die zijn alleen voor hunzelf, daar zitten geen anderen (tussendoor). Vaak heeft de loods 1 porto op het desbetreffende 'stornokanaal' en de andere op.het sectorkanaal. Bij sommige schepen is de brug te groot om van afstand het sectorkanaal uit te luisteren of te gebruiken.
Dat laatste ontgaat me, de brug te groot?
Er van uitgaande dat je weet dat een brug het stuurhuis van het schip is; de laatste (container- & ULCC (zijn tank-)))schepen zijn zo breed dat je niet zo snel bij de marifoon bent. Dus is een marifoon/portofoon op het sectorkanaal makkelijker. En dan de andere op de Storno zodat je rechtstreeks contact hebt met iedereen die je nodig hebt om aan te meren.
-
oke
-
En dat zijn dus de Storno kanalen, op andere kanalen dan die zit de loods niet met de slepers.
Mocht jij andere kanalen weten dan hoor ik die graag.
De storno kanalen worden ook gebruikt door de loodsen met de slepers. De kanaal indeling was (is?) dan storno 1 is 41 t/m storno 5 is 45. Zo stonden ze in de marifoon van de slepers bij Smit. De KRV heeft eigen kanalen vvor de aansturing van de roeiers, maar ook die maakt gebruik van de storno kanalen bij het aanmeren.
Bij schepen met gebruik van slepers is dit nog te horen.
Spoorfan