Auteur Topic: BOS Duitsland  (gelezen 5837 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
BOS Duitsland
« Gepost op: 12 mei 2006, 17:24:42 »
Hoi,

Wie heeft er wat meer informatie over het BOS (P2000 in Duitsland) netwerk(en).

Is dit een landelijk netwerk?
Gebruikt dit één frequentie of meerdere?
Zo ja welke frequenties?
Is dit net als P2000 een netwerk appart voor hulpdiensten of gewoon een openbaar netwerk zoals bijvoorbeeld KPN3?
Maakt men gebruik van POCSAG encryptie?

alvast bedankt.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: BOS Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2006, 19:17:44 »
Hoi,

Een groot aantal brandweer regio's in Duitsland hebben een pagingnetwerk operationeel tbv. alarmering van brandweer en Rettungsdienst. Zover ik weet is dit in alle gevallen een POCSAG netwerk

In veel gevallen draait dit parallel aan het oude vertrouwde analoge 5-tvo systeem.

Het netwerk is niet landelijk of openbaar, maar van de "Kreis". Je kan dus ook niet spreken van HET BOS netwerk. Dit staat overigens ook los van TETRA, TETRAPOL, etc.

Elke Kreis heeft z'n eigen frequentie, die ligt meestal rond de 172 - 173 MHz

In Duitsland zijn enkele netwerken voorzien van encryptie. Maar dit is niet standaard.

In het (Zuid-) Limburgse kun je meekijken met:
Kreis Heinsberg: 172.6400 MHz
Stad Aachen: 173.2400 MHz
Kreis D üren: 173.2000 MHz

Groeten,
Robert.

Offline SemafoonWinkel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 223
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: BOS Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2006, 19:19:39 »
BOS is Behörden und Organisationen mit Sicherheitsaufgaben

Citaat
Is dit een landelijk netwerk?

Nee, voornamelijk roergebied (in NL te ontvangen) en grotere steden. Noord-D is helemaal analoog.

Citaat
Gebruikt dit één frequentie of meerdere?

Digitaal (tekst) is één frequentie, analoog (spraak) meerdere freq's, zowel VHF laag als VHF hoog.

Citaat
Zo ja welke frequenties?

o.a. 173.2400MHz

Citaat
Is dit net als P2000 een netwerk appart voor hulpdiensten of gewoon een openbaar netwerk zoals bijvoorbeeld KPN3?

Nee, alleen gelieerd gebruik, burgers hebben Tell Me, D3 etc.

Citaat
Maakt men gebruik van POCSAG encryptie?

Digitaal wel

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: BOS Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2006, 20:13:49 »
Oke bedankt.

Op die drie frequenties ontvang ik helemaal niks zelfs niet met buiten antenne!
Dus echt ver reiken deze netwerken niet.

Als ik het zo hier lees wordt er veel minder met digitale pagers gewerkt dan dat ik dacht in Duitsland.
En als men ook nog eens encryptie gebruikt dan is de lol er natuurlijk snel vanaf.

Geloof wel dat we appart zijn in Nederland met een landelijk digitaal pagernetwerk voor de hulpdiensten.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: BOS Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2006, 21:19:05 »
Hoi,

Ik weet niet waar je precies zit in Zuid-Limburg, maar ik woon in Oostelijk Zuid-Limburg tegen Gangelt (D) aan.

172.6400 MHz (Kreis Heinsberg) komt bij mij zeer goed binnen, maar dat is logisch omdat ik maar een paar 100 meter van de grens zit.

173.2000 MHz (Stad Aachen) komt redelijk door. Dat hangt een beetje van welke ontvanger en antenne combinatie ik gebruik.

173.2400 MHz (Kreis D üren) komt redelijk tot slecht door.

Encryptie wordt toch wel weinig gebruikt. In de grensstreek weet ik zo 1,2,3 niet of het gebruikt wordt. In bovengenoemde regio's in elk geval niet.

Op de site van Swissphone http://www.swissphone.de heeft ooit een keer een dekkingskaart van Duitsland gestaan met de gebieden waar een BOS POCSAG net van Swissphone draait. Maar ik kan die kaart niet meer vinden

Groeten,
Robert.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: BOS Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2006, 22:36:29 »
Citaat van: "Robert"
Hoi,

Ik weet niet waar je precies zit in Zuid-Limburg, maar ik woon in Oostelijk Zuid-Limburg tegen Gangelt (D) aan.

172.6400 MHz (Kreis Heinsberg) komt bij mij zeer goed binnen, maar dat is logisch omdat ik maar een paar 100 meter van de grens zit.

173.2000 MHz (Stad Aachen) komt redelijk door. Dat hangt een beetje van welke ontvanger en antenne combinatie ik gebruik.

173.2400 MHz (Kreis D üren) komt redelijk tot slecht door.

Encryptie wordt toch wel weinig gebruikt. In de grensstreek weet ik zo 1,2,3 niet of het gebruikt wordt. In bovengenoemde regio's in elk geval niet.

Op de site van Swissphone http://www.swissphone.de heeft ooit een keer een dekkingskaart van Duitsland gestaan met de gebieden waar een BOS POCSAG net van Swissphone draait. Maar ik kan die kaart niet meer vinden

Groeten,
Robert.

Ik woon tegen de Belgische grens aan.
De berichten die je ontvangt zijn dus van brandweer en ambulance?
Wordt er veel info gegeven, of ook vrij weinig zoals hier in Nederland?

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: BOS Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2006, 23:05:39 »
Citaat van: "ikkuh"
Ik woon tegen de Belgische grens aan.

Ja, dan denk ik dat je inderdaad misschien wat te ver weg zit.

Citaat van: "ikkuh"
De berichten die je ontvangt zijn dus van brandweer en ambulance?

Ja, dat is juist

Citaat van: "ikkuh"
Wordt er veel info gegeven, of ook vrij weinig zoals hier in Nederland?

Er wordt vrij veel info gegeven. Je kan de berichten van de ambulance vergelijken met de 1e P2000 berichten van CPA Zuid-Limburg. Vermelding van aandoening en naam van de patient,etc.

Ook bij de brandweer wordt voldoende info gegeven zodat je meestal niet hoeft te raden wat er aan de hand is.

Groeten,
Robert.

Offline ikkuh

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 156
Re: BOS Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2006, 23:21:14 »
Oké bedankt.

Vind het toch wel jammer dat ik het niet hier kan ontvangen.
Maarja je kunt niet alles hebben he.