Auteur Topic: Laatste jaar voor Entropia analoog  (gelezen 19948 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Laatste jaar voor Entropia analoog
« Gepost op: 3 maart 2012, 11:28:11 »
Van de site van Entropia:

Citaat
In het laatste semester van 2011 en de eerste twee maanden van 2012 heeft Entropia Digital voor meer dan 1,4 Mio euro aan nieuwe TETRA abonnementen op zijn digitaal radionetwerk aangesloten.

Entropia werkt gestaag verder aan de digitalisering van zijn netwerken. Het nieuwe radionetwerk biedt een regionale/wide-area dekking in België en Nederland en bedekt inmiddels bijna 40.000 km². In 2011 en 2012 worden alle Entropia netwerken omgevormd naar een digitaal Tetranetwerk. In Nederland en België worden een 70-tal bijkomende basisstations uitgerold.

Het digitaal Tetra netwerk wordt tevens uitgebreid met een Smart Grid netwerk dienst met hoge beschikbaarheid bestemd voor de industriële telemetriemarkt en energiebedrijven. GSM netwerken bieden niet de beschikbaarheid van Entropia Digital, en industriële klanten kiezen daardoor meer voor het unieke concept van Entropia Digital.

Tevens wordt er meer en meer voor de meldkamer software oplossing - ComBus © - van het zusterbedrijf van Entropia Digital, Squalius IT Solutions gekozen.

Inmiddels nam de groepsomzet van recurrente abonnementen toe tot meer dan 5 Mio euro bij een positieve EBITDA van 2,7 Mio euro.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2012, 11:50:04 »
Ik zou het geen gemis vinden hoor. Ik hoor er zeer weinig interessants op en als er etherverkeer is dan raakt mijn ontvanger alleen maar overstuurt. Maar goed dat ligt dan weer aan de kawliteiten van mijn ontvanger, maar toch. Samen met al die andere signalen in de UHF zorgt de Entropia mast bij mij om de hoek toch voor behoorlijk wat spiegelingen, die zullen dan hopelijk tot het verleden behoren.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2012, 14:16:20 »
Ik vrees dat de MPT zenders gewoon door TETRA vervangen gaan worden en die drukken de boel net zo hard dicht op UHF. Zowel op Schiphol, rondom het NS station aldaar als bij de ArenA was het al bijna niet meer mogelijk op UHF stroringsvrij te luisteren met mijn Uniden scanners. Alleen mijn Yaesu FT60 werkte nog redelijk daar .
In Amsterdam maakt alleen het AMC nog gebruik van Entropia analoog. Maar wel intensief, dat zou wel jammer zijn. Volgens mij draait Entropia in NL meerendeels op (semi)overheidsklanten als stadstoezichten en straatcoaches en een paar musea en ziekenhuizen. Hoe dat in Belgie is weet ik niet

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2012, 15:18:05 »
Ik vrees dat de MPT zenders gewoon door TETRA vervangen gaan worden en die drukken de boel net zo hard dicht op UHF.

TETRA staat hier ook al en wel op dezelfde lokatie als de analoge zender. Als er een analoog spraakkanaal in de lucht is dan is het helemaal bal op mijn scanner. Een hoop frequenties worden regelmatig weggedrukt door TETRA maar dat is dan voornamelijk wanneer analoog ook in de lucht is. Je hoort dan ook nog de analoge controller er doorheen. Nu maar hopen dat wanneer analoge gebeuren helemaal uit de lucht is de ellende op mijn scanner ook wat minder is.

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2012, 21:28:09 »
Ik heb laatst nog geinformeerd bij Entropia hoe snel het in het noorden uitgebreid gaat worden.
Daar zei de Sales & Executive Director dat tegen het einde van 2012 alle analoge zenders vervangen zullen zijn door Tetra inderdaad.
Althans dat is hun doel dit jaar, of dat allemaal 100% lukt is afwachten

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2012, 23:12:12 »
Volgens mij draait Entropia in NL meerendeels op (semi)overheidsklanten als stadstoezichten en straatcoaches en een paar musea en ziekenhuizen. Hoe dat in Belgie is weet ik niet

Entropia-presentatie uit 2007 met deeltje klantenbestand  ;)

Dat TETRA-signaal, is dat clear?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2012, 11:05:37 »
Wil dat dan zeggen dat alle bedrijven, diensten, ... op het Entropia netwerk Tetra-porto's moeten aanschaffen (huren)?

Wij gebruiken op het werk ook Entropia (analoog). Een tijdje geleden hadden we wat problemen met stoorzenders op onze porto's.
We hebben toen een mail gekregen van onze Entropia-contactpersoon met de tekst :

Citaat
Het verplaatsen van frequenties naar de digitale band heeft ook geen verschil gemaakt

???

Onze porto's zijn op geen enkel moment veranderd (Motorola GP680)? Kan het dus dat ze bvb voor bedrijven de "feed" analoog laten en dan digitaal omzetten, hoewel we slechts op 1 antenne blijven (dus geen soort repeater gebruiken?)

Is dus in België :)
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2012, 11:14:33 »
Onze porto's zijn op geen enkel moment veranderd (Motorola GP680)? Kan het dus dat ze bvb voor bedrijven de "feed" analoog laten en dan digitaal omzetten, hoewel we slechts op 1 antenne blijven (dus geen soort repeater gebruiken?)

Onmogelijk. Net als bij de hulpdiensten is het analoog OF digitaal. Het gaat er nu juist om dat ze analoog willen opdoeken. Hoe ze dat gaan oplossen met bestaande klanten; geen idee.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2012, 12:04:07 »
Peter, misschien een back-to-back systeem voor kleinere klanten? Ik kan mij niet inbeelden dat de Belgische taximaatschappijen die er gebruik van maken zwaar gaan investeren in radiomateriaal. Misschien een uitdoofbeleid? Ik heb altijd gehoord dat ze TETRA en MPT-1327 samen zouden willen aanbieden.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2012, 12:47:48 »
Het kan zijn dat bepaalde klanten digitale apparatuur krijgen aangeboden. Als Entropia daar als bedrijf op langere termijn wijzer van wordt...

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2012, 19:21:23 »
Ik kan me voorstellen dat men voor de grotere klanten (zoals een PSA in de Antwerpse Haven) meteen een nieuw concept uitrolt met gespreksgroepen en digitaal verkeer (ook vanwege de frequentieschaarste) en men de kleintjes hun contract laat uitdoen met analoge communicatie en MPT-1327. Het is toch allemaal al in de ether.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline com306

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 125
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2012, 18:15:03 »
Natuurlijk werken de meeste bedrijven met huur porto's. Dus kan een "verhuurder" van deze porto's een beetje verplicht worden door Entropia om tetra-porto's aan te kopen en deze dan te verhuren.
Onze Belgische Astrid nv. is ook zo'n een sloeber  :-X
USC230 met Sirio SD1300N en UBC785XLT met Sirio SD1300N
Com202 (Astrid-paging) met Groundplane
IC-A20 + 3 x AE180H (Acars) met 4x Groundplane
MicroADSB

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2012, 19:20:20 »
Dat TETRA-signaal, is dat clear?

Jep ;)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2012, 23:32:16 »
Dat TETRA-signaal, is dat clear?

Jep ;)

Anderzijds, wil je de kosten voor een TETRA-scanner maken voor wat bedrijfsgeleuter, ik weet niet...
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Laatste jaar voor Entropia analoog
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2012, 10:18:42 »
Softwarematig werkt het al bijna... Of je daar een handheld van moet maken... Tsjah... Maar een basisstation kun je zelf al maken voor ~150 euro. (FunCube Dongle, Raspberry Pi PC, Antenne) De software is gratis...
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.